Monday, January 16, 2017

Trollstavar och svärd

En av sakerna som Astrid önskade sig i julklapp var en prinsessklänning med ett tillhörande svärd. Jag tycker det är positivt att vi ändå lyckats förmedla en bild av starka prinsessor och är nog egentligen inte helt emot svärd som leksaker men tycker oavsett att Astrid än så länge är för liten för ett svärd. Andreas och jag har pratat en del om det och resonerar som så att svärd eller inte beror på barnet, ett lugnt barn kanske kan hantera ett svärd medans ett mer livligt och utåtagerande får vänta lite. Själv höll jag på med historisk fäktning ett tag och som gammal rollspelare och gamer tycker jag det finns en viss magi runt svärd. Andra typer av vapen som tex pistoler mm går däremot helt bort som leksaker! 

Lång text för att komma fram till det inlägget skulle handla om, nämligen de trollstavar jag gjorde till Astrid istället för ett svärd! På Pinterest har jag sett flera fantastiska bilder på trollstavar som folk tillverkat av vanliga ätpinnar plus limpistol och jag blev sugen på att testa själv. Jag tog helt enkelt några ätpinnar i trä vi hade liggandes hemma (inte såna som följer med hämtmat utan lite rejälare variant) och satte igång. Det var riktigt kul!

Förutom lim har jag använt några pärlor att sätta i toppen och i spetsen på varje stav för att göra det mer magiskt. Sen när de torkat målade jag dom med akrylfärg. Lite kladdiga blev de kanske, men barn bryr sig ju inte direkt om sånt och jag tycker de blev rätt så fina ändå!


Astrid önskar sig fortfarande ett svärd men leker då och då med trollstavarna och var i alla fall inte superbesviken på julafton :). Nu längtar jag tills jag kan läsa alla böcker om magi, häxor och trollkarlar för henne när hon blir större, och kanske tälja riktigt fina trollstavar av trä...

3 comments:

Tyg och otyg said...

Och jag inser ju nu att jag nog behöver en trollstav som fotorekvisita till mina Harry Potter-inspirerade sockor som precis blivit klara. (Tur att man inte behöver tillverka rekvisita till alla bloggfoton, då skulle det väl aldrig bli några inlägg överhuvudtaget....) :)

MArie said...

Blev sugen på att göra trollstavar till mina barn men just nu skulle de nog bara sticka ut ögonen på varandra... Jag minns hur det var att leva i en fantasivärld med magi och sagor, längtar SÅ MYCKET tills jag kan börja läsa alla mina gamla älsklingsberättelser för dom och hoppas att de också ska tycka om det. Har till min förvåning inset att det inte är alla som gillar fantasy. Så märkligt!? :)

Unknown said...

Fina! Trollstavstillverkning är pilligt men resultatet blir så bra! Jag och några vänninor gjorde var sin trollstav en kväll för några månader sen. Var viktigt att vänta precis tillräckligt länge för att inte bränna sig men att även kunna forma limmet innan det svalnade för mycket. Nu är de bara weasleytröjorna som saknas! :)