Monday, May 29, 2017

Cykelutflykt

Jag har köpt en cykel! En stor grej på så sätt att jag ett tag varit rädd för att cykla, min hjärna har liksom inte riktigt hängt med i trafiken sen jag blev utmattad. Som gångtrafikant har jag inte ens gått mot rött när vägen varit helt tom, jag vågar liksom inte lita på att det inte kommer någon bil. Vid ett av de få tillfällen jag cyklade precis när jag blev sjukskriven tog min hjärna ett beslut som slutade med att jag cyklade på fel sida av vägen rakt mot en mötande bil... väldigt långsamt så allt gick bra tack och lov men jag blev rätt uppskrämd. En annan gång fick jag en panikångestattack under tiden som jag cyklade, det bidrog inte direkt till att känna mig trygg på cykel. Något körkort har jag inte så att köra bil har inte varit aktuellt.

Nu råkar jag ha en väldigt cykelintresserad sambo och i takt med att jag börjat må bättre psykiskt och dessutom tränat mer och blivit starkare fysiskt har jag blivit sugen på att testa att cykla igen. Och vet ni, det har faktiskt gått bra! I helgen cyklade vi till Björlanda Kile som ligger ca en mil från där vi bor så en lagom utflykt. Jag har upptäckt att med en sportig cykel är det verkligen kul att cykla! Tidigare har jag alltid haft begagnade damcyklar av olika slag med ett fåtal växlar och skillnaden mot den här med 27 växlar är enorm! Så roligt det är att cykla!

En sån fantastisk dag! Och fint ställe, en småbåtshamn och så en långgrund badplats precis i södra delen.

Frysen erbjöd inte mycket i fikaväg, men lussekatter är goda även i sommarvärme! 

Vi tänker fortsätta utforska Hisingen med cykel, Åleviken som ligger nära Björlanda Kile blir nog nästa utflykt. Skändlaberget är jag också sugen på. Någon som har några andra tips? Kättilsröds 4h gård åker vi till ibland, där finns ju fina lekplatser också, och med bil har vi åkt till Lilleby och Sillvik tidigare. Men Hisingen är ju stort och fint, jag hoppas att vi hittar flera guldkorn i sommar! 

4 comments:

Klara said...

Vad fint att du, som jag, upptäcker Hisingen på två hjul! Mitt hetaste utflyktstips med cykel (eller buss om en är trött) är Kippholmen. Fantastiskt fin väg dit, och inte så mycket längre än till Björlanda Kile.

Jennie said...

Åh, jag som är uppvuxen i de trakterna får la tipsa om Nolvik då, och även Kippholmen som redan har nämnts :)

Malin said...

Det ser härligt ut! Jag har också tänkt på att det vore roligt att cykla på en bra träningscykel, men det verkar läskigt utan fotbroms? Är det det?

Clara said...

Klara och Jennie: Åh kippholmen och Nolvik ser jättefint ut! Tack för tips!

Malin: Jag trodde också det, min enda erfarenhet av handbroms har varit den typen när man med handkraft får en grej att trycka åt om däcket vilket jag inte gillat. Men den här typen av cyklar har en helt annan sorts broms (hydralisk kanske det heter?) som bara kräver lätt tryckning = faktiskt mer kontroll än fotbroms. Så jag har gått från att vara superskeptisk mot handbroms till att faktiskt gilla det mer än fotbroms! Gå till en butik och testa, det gjorde jag :).