Friday, May 12, 2017

En äppelklänning

 När jag syr så frågar Astrid alltid vem jag syr till, och senaste tiden har det varit väldigt mycket till mig själv. Hon efterfrågade en ny klänning och då fick hon själv välja tyg till den ur min tyghylla. Valet föll på äpplen och tillsammans bestämde vi att det skulle bli den här modellen. Tyget är double gauze som jag köpt på rea för jättelängesen hos Miss Matatabi. Härligt mjukt vävt tyg!

Lagom tills att klänningen var klar hade Astrid och tre av hennes kompisar från förskolan fått tag i några permanenta pennor och målat sig själva till monster och spöken. Så kan ju säga att vi tillsammans stylat denna bild? Jag valde klänningen, hon valde smink och skor :P 

Mönstret är Charlie från Mingo and Grace i storlek 5 år. Astrid är drygt 4 år nu och har flera Charlie-klänningar i storlek 4 år som fortfarande passar, men jag syr hellre lite för stora så hon kan ha dem länge. Jag gillar den här modellen för att den är lekvänlig och Astrid gillar den för att det går att snurra. Båda nöjda! En ändring jag alltid gör är att lägga till en liten ärm för att hon inte ska bränna sig i solen på sommaren. Jag har tagit ärmen från Geranium dress och tycker det funkar bra, den ger gott om rörelsevidd även i vävda tyger. 

En annan grej jag gillar med den här modellen är knäppningen. Bekvämlighet är alltid no1 i barnplagg och jag tycker själv att dragkedjor dels är stela och sen också ofta kalla mot huden. Då är knapp mycket bättre enligt mig. Astrid verkar också nöjd, hon vänder ibland knappen framåt så att hon själv enklare kan ta av och på klänningen. Då stör jag mig på att sömmen blir framåt men förutom det funkar den bra åt det hållet också.

1 comment:

Kattis said...

Vilken gullig modell på klänning!