Sunday, May 14, 2017

En prickig skjortklänning

Jag har sytt en ny klänning som jag är så NÖJD med! Modellen är Alder från Grainline studios. Samma modell har jag sytt en gång tidigare, då i svart linne

 Den här är sydd med samma ändringar i ursprungsmönstret som den första jag sydde, nämligen att jag la till 1.5cm FBA, flyttade upp midjan lite plus la till en inch på längden och gjorde kurvan längst ner rakare. Storleken är 12 men min skrivare bråkade lite när jag skrev ut så ev är den lite mindre än 12.
Sen måste ju alla klänningar ha fickor så det har jag också lagt till. Bara helt vanliga sidofickor sydda i sidsömmen. 

Detalj bakifrån på oket

 Tyget är ett tunt härligt indiskt bomullstyg som jag köpt på Etsy direkt från Indien. Säljaren heter Indian Stores. Exakt samma tygkvalitet finns att köpa hos Merchant and Mills också, men då lite dyrare. Jag är superförtjust i den här kvaliteten och har sytt några andra klänningar i samma kvalitet, tex den här och den här. Just det här tyget är handtryckt med blockteknik och jag upptäckte att det visst inte var tryckt helt rakt... Jag gick efter trådraken så mitt fram ser det lite snett ut med prickarna. Nåväl, det syns inte supermycket när jag använder den så det blev ändå bra.

 Obligatorisk poser-bild med tatueringen! Blir en detaljbild på kragen också. 

Jag är som sagt otroligt nöjd med den här klänningen, känns som en helt perfekt sommarklänning! Firar känslan med ett hopp :D

Tack Katarina för hjälp med att ta bilderna!

7 comments:

Anonymous said...

En riktig Clara-klänning! Tänk, handtryckt tyg! Vad gör väl det om prickarna inte kommer exakt rakt då? Så blev det på min senaste klänning men också, men den är INTE av handtryckt tyg. Jag hade nog lite för bråttom när jag klippte till :) . Men jag använder glatt min klänning ändå. Jag önskar dig en Glad vår och sommar i din nya klänning! Ewa

Anonymous said...

Så fin klänning! Du må snart ha en sy-tatuering också 😊
Jette

Annikwa said...

Så snyggt! Verkligen inspirerande!!

Dödergök said...

Den är så fin. Jag vill ha en egen men den fanns inte i min storlek så jag får nog sätta ihop ett skjortmönster med en kjol tror jag.

Ingrid said...

Vilket snyggt tyg!

Anonymous said...

Så himla snygg och modellen är ursnygg på dig! Tack för alla tips & all inspiration du ger!

Hanna said...

Så fin! Jag måste sy någon liknande åt mig😊