Wednesday, May 17, 2017

Prickiga Culottes

Hallå kan det bli lite värme snart eller? Här i Göteborg bara regnar det och jag har ju sytt en ny byxkjol jag vill använda! Förra året sydde jag en likadan svart som var mitt mest använda plagg sommaren 2016 så tänkte att i år vore det fint med en prickig.

Mönstret är Tania Culottes från Megan Nielsen (Culottes = finare namnet för byxkjol) och jag gillar verkligen det här mönstret skarpt. Som ni ser är det supermycket vidd och det syns inte alls att det är en byxkjol utan ser helt och hållet ut som en kjol. Det går av förståeliga skäl åt mycket tyg, jag tror jag använde 3m av den här prickiga viskosen (från Stoff och Stil) och då räckte det med nöd och näppe. 

Nämen här står jag och visar magen, känns så knäppt att ta såna här bilder! Men jag ville visa att jag sytt en bekväm muddresår i midjan, min ibs-mage gillar inte höga åtsittande midjor som orginalmönstret har. Bonus med den här varianten är att den blir väldigt lättsydd, slipper krångla med dold dragkedja i sidan. En annan ändring jag gjorde var att lägga till fickor i sidorna pga alla plagg måste ha fickor. Jag gjorde såna snedställda varianter som byxor brukar ha, det är min favoritficka. 

Yay en massa vidd så det går att snurra! Nu ska det bara bli varmt och sen tänker jag bo i det här plagget hela sommaren!

2 comments:

Ullemor said...

Vill också ha!

Kattis said...

Åh vilken härlig! Den skulle min ibs-mage också gilla (med mudd). Kanske ska fundera på att sy en egen.