Wednesday, December 13, 2017

Julkänsla

I år är det första året som Astrid varit stor nog att bry sig om julkalender så jag funderade lite på vad vi skulle hitta på. Jag är verkligen inget fan av att ge henne 24 småprylar varje dag, hon har småprylar så det räcker och blir över (McDonals och sjukhus är två ställen vi ofta besöker så en miljard småprylar är resultatet). Men så kom jag på att vi lämpligt nog hade en hel låda med barnböcker i källaren som vi satte undan när hon var liten, böcker som jag och Andreas hade som barn. Förra året såg jag att Wynja slagit in en bok varje dag, några nya men mest såna de redan hade, och fastnade då för den idén. 

22 böcker är såna vi redan hade men som är mer eller mindre nya för Astrid och så köpte jag två stycken nya att öppna den 23:e och 24:e. Än så länge är det faktiskt succé! Hon som annars är morgontrött studsar upp ur sängen för att öppna paketet och vi får en mysig lässtund tillsammans varje dag. Kan också tillägga att jag direkt berättade att det är böcker i alla paket för att hon inte skulle bli besviken över att det inte var något roligare. 

Annars är jag nu inne på sjätte (!!!) veckan av sjukdom, och går inte febern över snart skickas jag visst på lungröntgen sa doktorn. Jag blir dock tokig av att bara vara inne så länge så igår när det var fantastiskt väder här i Göteborg så trotsade jag febern och tog med mig kameran och självutlösare ut för att fota lite. 

Älskar när det är såhär mycket snö! Egentligen borde jag nog bo i Umeå eller varför inte Östersund, gillar snö och avskyr när det är för varmt. Passar som nordbo i alla fall! 
Kappan jag har på mig sydde jag förra året, det är Waver jacket och jag skrev ett blogginlägg om den då som går att hitta här. Benvärmarna som bara skymtar lite har ett inlägg här och mössan har jag skrivit om här

3 comments:

Anonymous said...

Vilken bra idé med bokkalendern!!
Krya på dig.
/ Kristina

Anonymous said...

Vilken fin idé. Jag har under de senaste åren slagit in några pusselbitar som barnen får och på så sätt ser hur pusslet växer fram under december innan jul. Alla våra tre barn bygger på samma pussel. Sedan är det ganska mysigt för mig som först får lägga pusslet och välja vilka bitar som ska slås in varje dag för att byggandet ska fungera och vara roligt. Vi har valt pussel där det är mycket detaljer och "händer mycket" på hela pusslet.
Hälsningar Sara

Anonymous said...

Super fin idé!! Gode historier kan man vist ikke få for mange af ;-) Selv da mine børn var blevet gode læsere, brugte vi at have en bog med på ferie, som vi læste (op) i fællesskab...
Mange julehilsener, Grete