Sunday, February 4, 2018

Den Ultimata Jackan

Åh vad jag är NÖJD med det här projektet! Tidigare har jag sytt två stycken parkas (hur böjs parkas i plural egentligen?), en vanlig i bomull och som regnjacka. Den i bomull sydde jag i ett rätt billigt bomullstyg eftersom jag inte ville investera i något dyrt innan jag visste hur det skulle bli, det var trots allt mitt första ytterplagg. Det billiga tyget har hållt bra men eftersom jag använt den nästan varje dag höst, vinter och vår så började den bli lite sliten. Plus att jag ville ha en svart variant, det kan ju ha spelat in lite... 

Valet av tyg föll denna gången på en impregnerad bomull från Gårda textil. Det här tyget är rätt dyrt, tror det kostade runt 350kr metern men jag kände att det var värt det. En jacka i klassisk parkasmodell som jag vet att jag gillar kunde jag investera i tyg till. 

Mönstret är ur Ottobre 5/2013 och ärligt talat är det sjukt förvirrande. Det tycker jag i och för sig alltid att deras mönster är. Inget jag skulle rekommendera för nybörjare, trots att jag själv var nybörjare när jag sydde min första variant. Sen har jag gjort lite ändringar i mönstret i form av en fba på 5cm, flyttat upp midjan så det passar mig bättre och sen har jag för mig att mönstret egentligen ger synliga sömmar på insidan men det vill inte jag ha så jag sydde fodertyget helt annorlunda. Och så är fickorna något förlängda om jag minns rätt. 

Så till fodret! Jag höll länge på att vela över hur varm jag ville att jackan skulle vara. Min första parkas har bara bomullsfoder utan mellanlägg och eftersom jag är så varm av mig har den jackan plus en yllekofta under varit lagom även på vintern. Samtidigt har jag saknat en praktisk varm jacka eftersom min enda varma jacka varit en yllekappa. Men det kändes tråkigt att sy en varm jacka som jag bara kan använda en bråkdel av alla vinterdagar, det är inte jätteofta det är minusgrader i Göteborg ändå. Så jag bestämde mig för: tadaaa! Löstagbart foder! Om man zoomar in på bilden ovan syns tre knappar som det grå fodret är fastsatt med. 

Urplockat ser denna del av jackan ut såhär. Det rutiga tyget är ett quiltat fodertyg i 51% ull och 49% polyester från Stoff och Stil. Jag hittar det inte nu på Stoff och Stils hemsida men att det är rutigt gör det ju lätt att känna igen för den som vill ha samma (ej sponsrad som vanligt). Det grå tyget är ett tjockare viskosfoder från Gårda textil. Denna del har jag sytt knapphål i och sen har jag knappar i "ytterdelen" av parkasen så att det sitter på plats, de syns på förra bilden.

Jag är otroligt nöjd med denna lösning! Fick klura en del på hur jag ville ha det men det var så värt det. De dagar temperaturen är under nollgradigt sätter jag bara i den här så är jag varm! 

Utan det varma löstagbar fodret är dock jackan ännu snyggare för kolla så fint detta fodertyget är! I födelsedagspresent i år fick jag två tyg från Liberty of London av några vänner. Ett av dem var lite tjockare än deras vanliga "tana lawn" så jag har funderat på vad jag ska använda det till. Så slog det mig hur fint det vore som fodertyg. Först kände jag lite "nää men ett så fint tyg kan jag inte ha som foder" men sen tänkte jag på att detta är något jag kommer använda i princip varje dag i kanske 7-8 månader om året så jo faktiskt så kan jag det! Jag blir glad varje gång jag ser det så det känns helt rätt. Den uppmärksamme ser att det sitter upp och ner, det räckte med nöd och näppe så det fick bli rättvänt i ryggen (den delen jag själv ser när jag tar på mig den) och upp och ner i framstyckena. Det gör mig inget, tycker det är fint åt bägge håll. 

Den blev faktiskt klar redan i december men jag har inte kommit mig för att fota den förrän nu. Använd den har jag dock flitigt! Faktiskt har jag använt den alla dagar sen den blev klar utom de absolut regnigaste när regnkappa är ett måste. Utomordentligt nöjd alltså! Förmodligen det dyraste jag sytt men också det som kommer bli flitigast använt. Förhoppningsvis i många år framöver. 

9 comments:

Ing-Marie i Säter said...

Fantastiskt vilket jobb. Så fint med foder och så användbar.

Efwa said...

Väldigt, väldigt fin. Kanske är ditt libertytyg Lantana som är 80% bomull och 20% ull och känns lite kraftigare än den vanliga Tana Lawn?!

Garnhumlan said...

Du har verkligen blivit duktig på att sy. Superfint!!

Ewa med bloggen tygochgarn said...

Jag förstår att du är nöjd. Det är en väldigt fin parkas du sytt. Det vackra fodret blir liksom pricken över i. Och så smart med ett avtagbart extrafoder. Den idéen ska jag ta efter när det är dags att sy ytterplagg. Tack för inspirationen!

Anonymous said...

Så snyggt och så smart!

Cecilia N said...

Jättefint!
Och man kan faktiskt inte spara på allt inför "det ultimata projekter", det ger bara ångest.

Anonymous said...

Jag blir varm i hjärtat när jag ser dina vackra projekt! /Marita

Annebeth said...

Hvor ser den lækker ud. Jeg er ikke fri for at blive misundelig!

Anonymous said...

Supersnygg jacka! Elegant och smart med fodret också. Tack för inspirationen!