Wednesday, February 21, 2018

Lou Box dress

Jag har länge hållit ögonen öppna efter Det Perfekta Mönstret till trikåklänningar att ha till vardags. Många har ju Moneta som favorit men jag har av någon anledning svårt för rynkade midjor. Kanske pga att jag är 152cm lång och lätt känner mig som ett barn i vissa plagg. Ett tag sydde jag ett par Lady Skater men de kändes lite tråkiga. Inari är en stor favorit och jag kommer absolut sy fler än de två jag har nu, men samtidigt är det kul med något som inte är en stor säck på kroppen (obs älskar kläder som är som en säck på kroppen men variation är ju kul). Har funderat lite på en Bettine som jag gillar, men Tilly har en tendens att göra gulliga mönster vilket jag tycker är jättefint - på andra. Och Bettine känns borderline gulligt. Men så fick jag syn på den här versionen av Lou box dress och det kändes helt rätt! Slapp modell (= bekvämt) ändå lite markerad midja men med resår så ibs magen kan få fritt spelrum, stora fickor, hög i halsen fram men med lägre rygg bak. Den fick det bli!

Min version är sydd i viskostrikå så den är verkligen superbekväm att ha på sig. Storleksmässigt var jag precis mellan XS-S och M men jag vet av erfarenhet att med viskostrikå kan det vara bra att gå ner en storlek eftersom det är så töjbart. Valde alltså XS-S vilket känns lite märkligt eftersom jag brukar välja större storlekar men är himla nöjd med det. Skulle jag sy en i vävt tyg så kanske jag skulle gå upp en storlek, men den känns ändå rätt rymlig så jag vet faktiskt inte. 

Jag har knappt gjort några modifikationer på mönstret. Höjde midjan 2-3 cm bara, det är det enda. Haha känns nästan konstigt att inte ha ändrat mer? Jo jag ändrade placeringen på fickan på överdelen också så att den skulle hamna bättre på min kropp. 

Det finns både en hög och en lite lägre ringning på ryggen. Jag valde den lägre för tycker det är jättefint med låg ringning i ryggen. Glömde/förträngde dock att jag har alltid har massa finnar på ryggen... Jaja, det är väl bra att det kan komma lite sol på dom så kanske dom blir bättre. 

Har redan planer på (minst) en till! Perfekt vardagsklänning. 

Mönster: Lou Box dress 2
Storlek: xs-s
Ändringar: höjde midjan 2-3cm, ändrade fickans placering
Tyg: viskostrikå
Fotograf: jag själv med självutlösare

No comments: