Tuesday, January 8, 2019

Om att köpa mindre

Precis som så många andra just nu har jag tankar om att köpa mindre. Jag tänker inte göra ett år med köpstopp, jag försöker komma ihåg att jag är sjukskriven för utmattningsdepression och ångest och att jag ska vara snäll mot mig själv MEN jag vill också köpa mindre grejer. Går det att få ihop? Jag hoppas det. 

Mina tankar just nu är såhär: helt köpstopp i Januari. På allt utom mat och förbrukningsartiklar. En månad måste jag ju klara. Sen tänker jag att när jag får ett behov av något ska jag skriva ner vad jag vill köpa, vänta en månad, och vill jag fortfarande köpa grejen månaden efter köper jag den då. På så sätt tänker jag att jag minskar spontanköp och "shoppar när jag är ledsen köp" som jag just nu gör lite för ofta. 

För mig är det viktigt att fortsätta skapa och vara kreativ. Stickning och sömnad är mina största hobbys och jag tycker det är okej att jag då har lite mer kläder än vad jag egentligen behöver. Nej det är kanske inte optimalt för planeten men jag väljer bort andra grejer till förmån för att kunna sy och sticka (har tex inte flugit på 7år). Jag tycker också det är viktigt att vara snäll mot sig själv. Vi lever i ett kapitalistisk samhälle där vi hela tiden överöses med reklam om att köpa köpa köpa och det är fan så svårt att stå emot. Jag vill ändra mitt köp-beteende men inser också att det inte sker över en natt och jag är tillräckligt bra på att skuldbelägga mig själv som det är. 

Det som jag tänker ska vara mina ledord är förnöjsamhet. Dvs att det jag har duger. Nej det kanske inte är den absolut snyggaste (eller trendigaste) grejen/möbeln/skorna osv men det duger fint! 

Så mina regler sammanfattningsvis: 
Köpfritt januari
Därefter: skriv ner på lista och köp nästa månad

Jag började förstås med detta redan första januari och än så länge har det gått bra. Två saker som jag inte vet om de räknas är inköpta till hemmet: en verktygslåda (eftersom vi inte hade någon och alla verktyg låg löst i ett totalt kaos) och tyg till en himmelssäng till Astrid. Vi rensar och städar i hennes rum just nu och hon ska få lov att göra om lite efter egna önskemål (med väldigt begränsade nyköp). Bägge sakerna var planerade inköp och inte till mig så jag räknar dom som godkända. 

2 comments:

Josefin said...

Låter sunt, men precis som du skriver får det inte bli något som stressar. Jag gjorde detta i november och upplevde de två första veckorna jobbiga, inte för att jag behövde köpa något, utan för att jag inte fick. Men sen upplevde jag bara en skön känsla och månaden blev 1½ månad i stället. Jag kände en tillfredsställelse ( precis som jag får när jag handlar) av att inte handla, att kunna spara mer pengar gav mig en härlig känsla.
Hoppas fler vågar prova!

Tove said...

Bra skrivet och tänkt, Clara! Man får ta det som det passar en själv, ändå. Vissa nya saker behöver man, men jag känner precis som Josefin skriver en tillfredsställelse av att spara pengar istället för att göra av med dem. Jag blev inspirerad och skrev ett på liknande tema här: https://tovetankar.blogspot.com/2019/01/fornojsam.html