Tuesday, February 19, 2019

Snygga mjukiskläder

Jag är ju ett stort fan av mjukiskläder (mmmm mjukiskläder!) men samtidigt är det ju kul om mjukiskläderna är snygga. Såna kläder som man kan ta på sig även utanför hemmet (i alla fall i mer avslappade sammanhang). 

Byxorna är mitt vanliga mjukisbyxmönster som jag sytt massor av gånger. Det är ett hopkok av ett mönster från Stoff och Stil och Hudson pants från True bias, plus egna ändringar. Vet knappt vad som finns kvar från ursprungsmönstret och vad jag ändrat allteftersom!

Tröjan är en klassisk enkel collagetröja, mönstret är Linden från Grainline studios. Jag sydde en bärbar toille av det mönstret för ett tag sen och den har blivit väldigt flitigt använd. Den här svarta varianten sydde jag strax innan jul och den har snabbt seglat upp som en av de tröjor jag använt mest under vintern. Vår lägenhet är varm (även med avstängda element, vet inte hur det går till) så tröjor i ull är nästan alltid för varma. Då är en sånhär lite tunnare collagetröja perfekt. 

Precis som den förra så sydde jag storlek 12 och med en split hem. Den är sydd på samma sätt som på Driftless cardigan, dvs att fram och bak-mudd är ihopsydda var för sig. Denna gång höjde jag också halsringningen lite eftersom jag tyckte att den var lite för djup i orginalet. 

Mönster: Linden Sweatshirt (och eget ihopkok av mjukisbyx-mönster)
Storlek: 12
Ändringar: Gjorde en split hem, höjde halsringningen. 
Tyg: Ett tunt sweatshirttyg i bomull från Stoff och Stil. Ingen flossad baksida utan mer som french terry. 


No comments: