Monday, October 22, 2018

Linden

Denna Linden Sweater är en bärbar toille för att se vad jag tycker om mönstret. Och kanske framförallt för att se om jag faktiskt använder tröjor (jag är verkligen en koft-person) innan jag köper tyg till en "riktig". Det här tyget har jag köpt på Skroten för jättelänge sen, precis när jag började sy, och sen har det blivit liggande. Något med det är liksom inte helt rätt.  

Egentligen känns det lite onödigt att köpa ett relativt dyrt mönster till en så enkel tröja och jag hade säkert kunnat hitta ett liknande mönster i tex en Ottobre-tidning (som ju finns att låna på biblioteket). Men jag orkade inte riktigt och Linden var precis vad jag var ute efter. 

Jag sydde storlek 12 rakt av med enda ändringen att jag ville ha en split hem. Till den gjorde jag på samma sätt som på Driftless, dvs sydde ihop fram och bak-mudd var för sig. Jag gjorde dom också lika långa som kanten på tröjan så de skulle hänga rakt ner utan att dra ihop sig. Jag gjorde också halsmudden lite bredare eftersom jag upptäckte hur djup ringningen var, nästa gång ska jag helt klart höja halsen lite. 

Sömmen som syns på bakstycket är där för att jag fick skarva lite. Jag hade bara en meter av tyget och med skarven så räckte det. 

Linden var ett extremt snabbt projekt, det tog två timmar från att jag köpte pdf:en tills den var klar. Inkl ihopklistrande av papper och mönsterritande! Jag gillar modellen och även om trycket fortfarande gör att jag känner mig lite som att jag har pyjamas så är den en väldigt mysig hemmatröja. Och förmodligen köper jag svart sweatshirttyg och syr en till snart :). 

No comments: