Thursday, August 29, 2024

Midsommarklänning


Det är inte så ofta numera som jag får lov att sy till Astrid, men det här projektet kunde vi enas om. Jag ville testa att sy smock och hon ville ha en vit klänning till skolavslutning och midsommar. 

Mönstret är Sofia från Victory patterns. Det är roligt att Astrid är så stor nu att hon kan ha de minsta storlekarna i vuxenmönster! Bara lite småjusteringar som behövs så funkar det för en 11-åring. 

Och smock... ja det var ju smidigt när det gick bra, men satan var jag svor halvvägs igenom. Först gick det jättebra att sy och sen bestämde sig symaskinen och smocktråden för att de inte ville samarbeta. Vet inte om jag snurrat upp tråden med fel spänning men efter en himla massa omsnurrningar så löste det sig tillslut. Inte något jag är särskilt sugen på att sy igen men det var kul att testa! 
 

No comments: