Thursday, June 16, 2011

Fotoredigering

Musikanter - efter redigering

Jag fick en fråga från Ida om hur jag gjort redigering av musikantbilden, så jag tänkte att jag ska passa på att skriva ett inlägg om fotoredigering. Jag redigerar nästan alla bilder som hamnar här på bloggen, oftast gör jag inte så mycket men de flesta får lite ökad kontrast och blir lätt uppljusade. Detta gör jag i photoshop cs4.

Under våren har jag läst en distanskurs på 7,5hp i digital bildbehandlingJönköpings högskola. Jag kan verkligen rekommendera kursen! Lärarna är skitbra, det är roliga föreläsningar och jag har lärt mig hur mycket som helst om bildbehandling men också hur man ser på bilder. Dessutom läser man helt i sin egen takt, så om man jobbar eller pluggar annat så går det ändå utmärkt att läsa den samtidigt.

Om man vill ha bra tips och recept rekommenderar jag Moderskeppet (drivs av samma personer som är lärare i kursen jag gått) och Sannas Photshoprecept (hon jobbar på moderskeppet).

Mina favoritrecept är Ljust och svalt med kurvor, Tilt shift effekten som ger miniatyrlandskap, High Key och pastellkontrast. Det finns massor med bra recept, och att använda sig av recept är ett jättebra sätt att lära sig nya saker på. Så testa på, leta er fram tycker jag!

Musikanter - före redigering. Fotograferade med min Canon Eos 400d, med ett standardobjektiv som följde med kameran.

Såhär gjorde jag redigeringen i musikantbilden:
1. Första beskar jag den för att få bort störande sidelement och komma lite närmare musikanterna.
2. Med hjälp av Curves ljusade jag upp bilden något och ökade kontrasten med en s-kurva.
3. För en ruffare känsla la jag på en gradient map och satte blandningsläget till soft light. Dvs, ungefär det som beskrivs i pastellkontrast-receptet.
4. Ljusade upp männens ansikten (framförallt den mannen till vänster). Detta gjorde jag med hjälp av ett justeringslager i kurvor som jag inverterade och sen målade fram, krångligt att förklara för en novis som mig! Jag rekommenderar att man kollar på den här filmen istället så får proffset Anders Jensen förklara. Dodge tool går ju också utmärkt att använda annars.
5. Minskade färgmättnaden genom att dra ner saturation.
6. Jag lade på ett sepiatonat photofilter för en mer gammaldags känsla.
7. Slutligen gjorde jag en osymetrisk vinjettering för att öka fokus mot männen i mitten av bilden.

Jag har försökt länka så gott det går till bättre förklaringar på hur man gör saker, jag är ju bara en glad amatör så det är bättre om proffsen får förklara.

4 comments:

Ida said...

Jättebra förklarat, tack :) Verkar vara en bra kurs och eftersom den är distans blir man onekligen lite sugen!

Ulrika said...

Ser jättefint ut! Men jag undrar hur du orkar göra allt det där? Själv gör jag aldrig något med mina bilder men jag inser ju att det skulle behövas ibland men jag tror inte jag skulle orka blogga då. Men det kanske funkar bra när man fått upp farten och vet hur man ska göra?

Clara said...

Ida: Kan verkligen rekommendera kursen om man vill lära sig mer! Nu är väl sista ansökningsdatum slut, men nästa termin kanske? Jag ska nog läsa en kurs i visuell kommunikation också.

Ulrika: Den här bilden har jag jobbat lite extra med eftersom det var en inlämningsuppgift, men jo, mest går det av bara farten. En får ju några rutiner som mest går på slentrian, max några minuter för en bild sådär... bara öka kontraster och ljusa upp lite tar ju inte mer än någon minut.

Ida said...

Ja, det blir definitivt till att söka den till nästa termin, ska bli jättekul! Visuell kommuniktation har jag också funderat på att läsa, jag läste lite sånt på gymnasiet eftersom jag gick Bild och Form, väldigt intressant och det hade varit kul att läsa mer! Tack för tipset om kursen :)