Wednesday, March 7, 2012

En liten grå mössa


Den här mössan (som skymtar i förra inlägget också) har varit min favorit hela vintern. En sån där mössa som är precis lagom, passar till allt och är sådär lite lagom söt. En sån som vinner i längden! Förutom att den töjt sig lite då, precis som ALLA mössor/baskrar jag någonsin stickat. What's up with that undrar jag? Någon som har något tips för att det inte ska ske? Jag brukar minska antalet maskor, och räkna med att den blir stor nog efter ett tag, men det kanske finns bättre lösningar.

Mönster: Påsmössa från boken Sticka mössor, vantar, sockar av Ann-Marie Nilsson.
Garn: Rauma finullgarn från Tummelisa i ljusgrått och vitt.
Stickor: 3mm

9 comments:

Olivia said...

Fin mössa och härliga bilder!
Du kanske kan testa att sticka på smalare stickor.

Moffan said...

Hej!Förstår att det är en favorit. Den är jättesöt. Kommer att hålla koll på om du får ett svar på det problemet. Samma sak händer med alla mina mössor med.

MinaStickor said...

Jättefin! Och vilka härliga vårbilder :)

Anonymous said...

Håller med, är oxå min favvo mössa! har stickat den i Visjögarn, även det ett favvo garn:)! Stickade min med vridna maskor i resåren, prova det verkar fungera./dennisa

maria carlander said...

Toksöt! Både du och mössan :)

Dödergök said...

Jättefin mössa! Så där lagom uppkäftig på något vis.
(Du är som vanligt sjukt söt på bilderna också.)

Karin said...

Ja det är ju så lurigt med stickat att det töjer sig på bredden. Jag stickade en mössa nyligen (http://somnytt.blogspot.com/2012/03/mera-mossa.html) som kändes tajt som attan när den var helt ny men som nu, någon vecka senare, sitter perfekt. Jag tror att det är så man måste göra, räkna med töjningen och sticka lite för litet från början. Alternativt sticka på andra ledden på nåt sätt så att mössan inte blir vidare utan snarare längre...

nitsirk said...

Jag vet det bästa tipset att slippa att mössan växer på bredden! Maskor fungerar ju så att de gärna töjer sig mer på bredden än på höjden, och det kan man utnyttja. Om man stickar en smal remsa som är lika lång så den räcker runt huvudet och sedan plockar upp maskor och stickar först rakt uppåt och sedan minskar till en kulle, så har man en mössa.

Jag stickade en Regina som är gjord enligt den principen i höstas som fortfarande sitter lika bra!

http://www.ravelry.com/patterns/library/regina-2

Grå mössa said...

Väldigt fin mössa, har också problem med att mina töjer sig tyvärr.