Tuesday, September 18, 2012

Mobilfodral

Mitt stickade mobilfodral har sjungit på sista versen väldigt länge nu så det var hög tid att göra ett nytt. Full av inspiration från Karin Holmbergs nya broderibok och från Hemslöjdens nya bok Brodera på ylle kändes yllebroderi som ett självklart val. Speciellt eftersom att jag äntligen hittade vadmal på Nääs i fredags, varför finns det ingen bra hemslöjdsbutik i Göteborg egentligen?

Mönstret är mitt eget, men som sagt inspirerat av Stora och små broderier och Brodera på ylle. Jag har nästan alltid klänning eller kjol och saknar därför ofta fickor, därför ville jag ha ett band så att jag kan ha telefonen runt halsen. Men nu i den här längden hamnade den ungefär på magen, och det kändes inte alls bra!  Är jag alltför orolig om jag tänker att strålningen från telefonen påverkar bäbisen i magen? Jag tänker i alla fall öka längden på bandet lite så att jag kan ha den hängande på höften istället, som en väska.

22 comments:

Löpmaskan said...

Vilka färger, vilken härlig komposition. SÅ inspirerande!

annasaviga said...

Såååå fin! Både färger och mönster.

Alma said...

Jättefint fodral! Blir väldigt sugen på något liknande, men har oftast mobilen i väskan och i benfickan på jobbet.
Tycker du gör rätt som förlänger bandet under graviditeten - jag tror inte heller att det är bra för fostren... försöker också att inte ha min för nära magen. Jag väntar mitt andra och är någon vecka bakom dig :)
Må gott!

Emmas dagar said...

Så snyggt!
Undrar om du möjligtvis hade ett vit el. beige/gult tvåändsstickat mobilfodral förut?
I så fall kanske jag stod bredvid dig på spårvagnen i Gbg i somras...

Anonymous said...

Så jättefint mobilfodral! Jag tycker att man ska vara noga med sitt lilla ofödda barn, tycker att du gör helt rätt att inte ha det över magen. Lena

Elin said...

superfint!
blir sjukt sugen på att komma igång och brodera.

Clara said...

Emmas dagar: det var säkert jag, mitt förra mobilfodral var beige (eller smutsigt vit), gult och turkost. Hoppas jag inte såg alltför sur ut, spårvagnsresor är nåt av det värsta för mitt illamående så jag tror att jag blänger rätt mycket på medpassagerare...

Mia said...

Superfint! Blir så sugen på att brodera :)

kråkspark said...

Om du hänger den över ena axeln i stället så hänger den lite mer på sidan av dig och inte mitt på magen. Så brukar jag göra för dinglar den inte så förskräckligt heller.Jag kan jobba bättre då! Himla fin! Man blir inspirerad!

Karin said...

åh va glad jag blir att du blir inspirerad! det är ju bästa betyget man kan få :) jättefint mobilfodral.
och om du inte får tjänst på Nääs sen kan du väl starta upp Bohusslöjd igen? de gick ju i konken för några år sen tyvärr...

Emmas dagar said...

HaHa!
Så roligt Clara! Då VAR det du!
Det var ju väldigt likt, och så stickat på det :-)
Men jag vågade ändå inte säga hej ;-)
Inte för att du såg sur ut! Inte alls! Min dotter stod nästan med ansiktet i ditt knä och jag bara väntade på att hon skulle kommentera ditt stickade fodral.
Men vi var turister från landet och hon tyckte det var så spännande med spårvagn.
Nästa gång jag ser dig säger jag Hej! :-)

Anna - stickande trädgårdsmästare said...

Så fin! Gillar att bandet går hela vägen runt fodralet!

Tyg och otyg said...

Åh så snyggt!
Tycker inte heller att det är konstigt att du tänker på bebisen, men det är ju svårt att inte ha telefonen för nära magen hur man än gör. Den kommer ju inte så mycket längre ifrån om man har den på höften menar jag, eller i fickan eller för den delen i handen. Svårt det där.

Pysselfarmor said...

gosch jistarns såååå vackert!!
;-)

Lillannen said...

Åhhh, den är ju alldeles underbar!!

Fröken Pimpinett said...

Vilket härligt mobilfodral du gjort! Vackert mönster och ljuvliga färger. Underbart!

Dödergök said...

Jättefint! Och superinspirerande! Jag behöver nämligen också ett fodral som funkar när jag inte har några fickor och det är ju allt som oftast.

Iréne JB said...

Väldigt snyggt mobilfodral! Har också mobilfodral, men det ligger oftast i ryggsäcken, vid några enstaka tillfällen hänger det runt halsen. Men ett så där snyggt är ju dumt att gömma undan :)

Tantstickan said...

Så fint!!!
"Grannlåt och blingbling".... vill bara tipsa om Elin Jantzes blogg: http://mednalochtrad.blogspot.com om du inte redan känner till den. Där kan du hitta inspiration :)

Anna said...

Såå fint! Om man ändå hade tid och ork och inspiration att fixa sig ett sånt mobilfodral :)

ANNEPÅLANDET said...

Fineste mobilfodralet jeg har sett!

TvåÄndsStickan said...

wow vilket fint fodral!