Thursday, February 7, 2013

En liten waldorfdocka till Lillhen

Jag har sytt en waldorfdocka till Lillhen! Det är min allra första, och eftersom jag sällan syr är jag ohyggligt stolt över den. Nu vill jag sy fler! Läste någonstans att små barn helst ska ha större dockor och den här är ganska liten (ca 30cm) så det är ju en bra anledning till att sy en till också. Dessutom ska den här dockan få byxor, men de bara trasslar till sig när jag ska sy dem så än så länge är hen byxlös.

Jag har följt anvisningarna i Karin Neuschütz bok Waldorfdockor för att lära mig hur huvud och sådant ska formas, och det var en pedagogisk och bra beskrivning tycker jag. Hudtrikån kommer från waldorfbutiken.se och resten hade jag hemma, garn finns det ju liksom gott om här och ullstoppning köpte jag för ett tag sen från Filtmakeriet. Istället för tubgas klippte jag sönder ett gammalt slitet linne för att ha som innerhuvud och för att färga kinderna använde jag mitt helt vanliga rouge. En får ta va en har!

8 comments:

Futu said...

duktig du är!

Moffan said...

Jättefin:) Gjorde en till min guddotter och den blev otroligt älskad.

Tyg och otyg said...

Ja, visst är de roliga att sy! Jag gjorde ju en förra julen, till min brorsdotter. Jag fick lite moderskänslor för den minns jag. :)
Den är väldigt fin, hoppas att den och Lillhen ska bli goda vänner så småningom!

Helga said...

Vad fin! :) Mkt gosigare än en plastdocka också.

Anonymous said...

vist är det rolig att sy waldorfdockor har gjort många till barnen. Försök att sy en påsdocka också de är inte så svåra då är själva benen en påse. Mönstret står säkert i hennes bok. Själv brukar jag göra en första docka till bebis med bara ett huvudet och sen är kroppen som en duk med fyra hörn. Skönt att mysa med lycka till med fler dockor. Tack för en bra blogg. Lucretia

Karin said...

Den blev verkligen jättefin! Trevlig blogg du har med en massa fina saker, Karin

Jo said...

Så söt! Vad duktig du är! :)

Manduzana stickar said...

Gudars, så fin den är!