Sunday, January 18, 2015

Blue Sand, vinnare i kategorin mysigaste koftan


Den här koftan heter Blue Sand, och den är min nya favoritkofta. Jag började sticka på den precis när jag blev sjukskriven och stickade sen maniskt i ungefär tio dagar tills den var klar. Och sen dess har den blivit flitigt använd!

Rililie skriver jättebra mönster, lätta att förstå och med massor av information. Hon har alltid massor med detaljer också, det gillar jag! Som att strukturmönstret på kanterna går igen i det gula på ärmen. 

Och att fickans insida är randig och har en i-cord kant. 
Garnet är Holst Coast som jag lagt dubbel i färgerna Lead, Silver grey och Aconite. 

Det här är en contiguos kofta som stickas uppifrån och ner med ett rakt parti över axlarna som sen blir ärmen. Jag gillar den här konstruktionen och vill sticka fler sådana. Först var jag dock nära att ge upp vid axeln, mönstret innehåller ett diagram som jag verkligen inte alls förstår mig på. Men när jag fått lite hjälp av Katarina som sa att jag bara skulle strunta i diagrammet och sticka efter texten gick det bättre. 

 Japp, den här koftan är lätt den mysigaste jag någonsin stickat!

15 comments:

Tyg och otyg said...

Den ser jätteskön ut och axelkonstruktionen är verkligen fin! Sedan är jag ju löjligt förtjust i den färgkombinationen också. :)

Filifjonka said...

Jeg har også strikketreff denne og er superfornøyd! Jeg strikket min i Plucky knitter-garn, men nå fikk jeg lyst til å strikke en til i dobbel Holst etter å ha sett din :-)
Veldig, veldig fin Clara!

Filifjonka said...

Strikket, mener jeg selvsagt. Stavekontroll...

Helga said...

Ser mysig ut! Och snygg färgkombo :)

kråkspark said...

Jättefin! Håller på med en Orza och har också skippat diagrammet.

Birgitta said...

Helt underbar! Både koftan och bäraren, du blir så ofantligt fin på foto man blir jätteglad av att se bilder på dig och det du stickat. Det strålar om dig. Du lyckas alltid med dina bilder även om det ibland är "bara" vardagsbilder. Kram Birgitta på Tjörn

Tea Kristin said...

Den er fantastisk fin!!

Anonymous said...

Vilken fin myskofta! Stor Måbrakram från Norr.

Löpmaskan said...

Så fin den är! Jag köpte garn till min Blue Sand i höstas och ska börja med den så fort jag blivit klar med de, tre (!) koftor jag påbörjat. Jag håller med dig om att La Maison Rililie skriver sina mönster på ett väldigt bra sätt - jag längtar verkligen efter att få lägga upp till min kofta.

Evesie said...

Den är verkligen fin och välgjord!
Väldigt fin färgkombo också :)

Behövde du anpassa något i mönstret med tanke på stickfastheten i garnet du valde?
Får man också fråga vilken storlek du har stickat den i? :)

Mvh Eva

Monstermønster said...

Kjempefin! Likte fargene og passformen, stilig!

Dödergök said...

Den är liksom helt perfekt!

Erica Bessant said...

Tjusig och mysig! Jag tycker egentligen inte om gult speciellt mycket men dina grå/gula färgkombinationer har nästan konverterat mig till gul-gillare.

Emmas dagar said...

Ursnygg!
Jag hade tänkt sticka den i vit, grafit, halmgul. Men det blev inte. Ser nu att min också hade blivit väldigt snygg ;-)

Manduzana stickar said...

Den här koftan kan vara den mysigaste jag sett!