Friday, August 7, 2015

Southport dress och en cirkelkjol


När jag var på Skroten i våras köpte jag en stuvbit viskos för typ inga pengar alls. Det visade sig vara en hel del tyg som räckte till både en klänning och en kjol. 

Det här är min andra Southport dress och jag gillar verkligen mönstret. Lätt att följa och bra beskrivningar sådär så att det en syr helt plötsligt är proffsigt. 

Jag är mycket nöjd!

Av biten som blev kvar sydde jag en enkel halvcirkelkjol. Det finns massor av beskrivningar på nätet om hur det går till, jag har använt flera olika vid olika tillfällen. Resår i midjan, fickor i sidorna = skön praktisk sommarkjol.

Och såhär ser själva mönstret ut, svartvitt enkelt. 

7 comments:

Sara said...

Å vad fina de är! Vilken skarpt öga du har för tygfynd. Det är så roligt att se dina sömnadsalster tillsammans med stickningen.

Anonymous said...

Jättefina både klänning och kjol. Och vilket snyggt tyg! Southport-modellen är en riktigt Clara-klänning, tycker jag. Jag funderar lite över lösningen med dragskon i midjan. Är det en påsydd kanal på utsidan eller hur har du sytt den?

Clara said...

Sara: vad kul att höra! Jag blir lite orolig att de som gillar stickning ska tycka att det är tråkigt att läsa om sömnad, men jag hoppas att det blir en bra blandning.

Tygochgarn: ja, det är en utanpåliggande kanal, och så är över och nederdel sydda var sig sig och sen ihopsydda. Haha jag kan verkligen inte förklara bra, men mönstret kan jag rekommendera :).

Anonymous said...

Det var bra förklarat. Jag förstår precis. Tack! Ewa

Dödergök said...

Så väldigt snygg klänning och den ser så perfekt sommarsval ut.

Svarta Malin said...

Mycket bra modell på klänning!
Fin!

Manduzana stickar said...

Älskar klänningen! Den ser så bekväm ut.