Friday, October 9, 2015

Sy barnens första garderob - recension

Den här boken fick jag av Andreas när jag fyllde år i slutet av Augusti, och innan dess hade jag faktiskt inte hört talas om den. Väldigt bra present alltså! När jag postade bilder på Astrids blå jacka här och på instagram fick jag lite frågor om hur boken är så jag tänkte att jag kan skriva en liten recension.


Det är massor av bra basmönster men med inspirerande tillägg skulle jag säga. Både enkla t-shirts men också hur knappar/kragar/fickor osv kan läggas till. Vissa saker vill jag sy direkt (tex jackan som jag också sydde med en gång), andra inte sy alls men jag är ändå glad över att de finns där för att de är kul.

Storlekarna är 86-116cl, och efter att ha sytt ett par av byxorna och en jacka så tycker jag att byxorna är rätt stora i storleken. Jackan är inte riktigt lika stor, som jag upplever på Astrid i alla fall.

Något jag uppskattar är att det är kläder som är bekväma. Även de klänningar och skjortor som finns i boken ser bekväma ut. Jag får rysningar när barn är finklädda så att de inte kan röra sig, så jag uppskattar när även "finkläderna" får vara sköna! En sån här Knäpp klänning skulle jag gärna sy till Astrid.

Mönsterarken finns längst fram och längst bak och jag tycker de är tydliga att rita av. Helt enkelt är det ju aldrig, men jag tycker i alla fall att de är betydligt lättare än från de mönstertidningar jag har.

Den här skulle jag vilja sy till Astrid! Inte för att hon skulle använda förkläde i och för sig, hon är ju helst naken som sagt så då är hon ju också naken när hon målar. Men det kanske ändrar sig i framtiden :).

Jag skulle rekommendera den här boken till en person som ganska nyss börjat sy barnkläder och vill ha en bra bas att stå på och få mycket inspiration. Också till en person som kanske sytt mycket förr men tycker att den gamla mönstersamlingen känns förlegad. Har du däremot alla de senaste numren av tex Ottobre kanske du inte behöver den här boken (om du inte vill ha den ändå förstås för att den är snygg och kul).

1 comment:

Anonymous said...

Härlig present. Håller på o letar efter Ottobres senaste nummer men då kan det här vara ett alternativ. Kitty