Thursday, September 21, 2017

Feliz

 För ett tag sen skrev jag om vår cykelutflykt till Särö, en av sommarens finaste dagar. När vi var där mutade jag också Astrid till att få ta några snabba kort på henne i en ny klänning: Feliz av Straight grain. Jag blev inbjuden av henne att delta i en Blog Tour, min första! Jag har alltså fått mönstret gratis men åsikterna om det är självklart mina egna.

Astrid är ett barn som älskar allt som är flickigt kodat, hon är verkligen inne i en prinsessfas. Rosa, lila, glitter, guld och volanger ska det vara! Har helt gett upp att få på henne något annat än klänningar, hon bara stirrar på mig som att jag är dum i huvudet om jag föreslår jeans och tshirt. Jaja, då får det väl vara så då, men det viktigaste för mig är att prinsesskläderna fortfarande går att leka i. Hon behöver aldrig vara rädd om kläder, det går lika bra att röja runt i klänning som i jeans (och det gör hon också med råge, hon är en vild prinsessa). Jag var likadan i hennes ålder och tycker ju fortfarande att klänning är livets skönaste plagg! 

Feliz erbjuder absolut gott om utrymme för lek och röj! Jag sydde en storlek större än vad som nog egentligen behövts men jag tycker inte det gör så mycket om klänningar är lite stora. Det här är storlek 6år och Astrid är 4 1/2 år och relativt "normalstor" för sin ålder. Drar 104cl vanligtvis men har börjat gå på 110cl. 

 Jag valde knapparna bak, det finns också beskrivning för dragkedja. Det finns flera olika alternativ för ärm men jag valde den mindre varianten av volang. Den kändes både skön och lekvänlig plus att Astrid älskar volanger eller "bucklor" som hon kallar dom. Stor förvirring på morgonen innan vi hade förstått vilken den buckliga klänningen var! Jag tänkte att det kanske skulle vara obekvämt under koftor med volangärm men Astrid har inte protesterat eller sagt något så det verkar funka. 

Tyget är Double Gauze från Miss Matatabi med tryck av enhörningar, flygande elefanter, bakelser, slott mm. Jag trodde det skulle vara en hit hos Astrid men det var det faktiskt inte. För att få henne att acceptera tygvalet fick jag sätta på ett tygmärke i form av en fjäril på. Den sitter på fickan som är den enda ändringen jag gjort i mönstret, en enkel fyrkantig ficka framtill. 


En skön prinsessklänning för en vild prinsessa som gärna springer i skogen! 


English recap: I made a Feliz dress for Astrid in a lovely double gauze fabric from Miss Matatabi. There are a lot of options in this pattern and I went for narrow flutter sleeves, gathered skirt and buttons. Astrid loves everything girlie at the moment and that is fine with me, she can wear dresses to kindergarten as long as she is able to play in them. It's my opinion that no kid should have to worry about their clothes! This dress is perfect to play in, a lot of room to move around in and I have already plans for another one :). 

For more lovely versions of Feliz check out these blogs: 

3 comments:

Tyg och otyg said...

Jättefin klänning! Den ser skön ut och väcker dessutom barndomsminnen hos mig. Har haft flera klänningar i liknande modell som min mamma sydde, minns både en röd- och vitrutig och en rosa variant. :)

Unknown said...

Whoah Clara! Such a fabulous Feliz! Great fabric choice, and amazing pictures. Thank you SO much for being part of the tour! xo

With love - by Eva said...

I didn't understand any of the words, but I love your Feliz and I love your pictures even more!