Thursday, December 5, 2019

Olya shirt och blå byxor

Båda dessa plagg är sydda av tyger jag köpt på loppis. Att köpa tyger second hand är något jag haft svårt för, delvis därför att jag inte orkat gå på loppisar efter min utmattningsdepression och delvis för att jag känt mig osäker kring material. I en tygaffär är det lättare att se vilket material det är och sen se vad andra sytt i liknande tyg. Nu när jag sytt ett tag känner jag mig säkrare på material och vad som passar till vilka plagg och kan känna mer tillit till mina val. Inte bara i att känna om ett material är tex linne eller syntet utan hur tyget faller mm. Det i kombination med att det öppnat en liten men bra loppis på mitt närmsta torg gör att jag hoppas på att sy mer i second hand tyger framöver!

Så till plaggen. Skjortan är en Olya shirt från Paper theory, ett mönster jag varit sugen på länge. Ärmens konstruktion är väldigt speciell, jag vet inte om det syns på bilden men den går liksom ut i ärmen? Har aldrig sett något liknande förut! Sen har jag lite av en crush på hon som har Paper Theory, tycker hon har otroligt bra stil och känns väldigt mysig och smart. Och så gillar jag hennes mönster! Obs ej sponsrad för att säga detta såklart.

Jag ville sy en bärbar toille så letade upp ett lämpligt tyg på loppis (det är en rätt tjock bomullstwill som varit en gardin) och sydde strl 12 rakt av. Inga ändringar alls. Jag tycker den blev bra, men ska korta ärmen till nästa variant (som kommer bli i vitt linne). Eftersom tyget är så tjockt känns det lite som en arbetsskjorta så kanske färgar jag den med indigo framöver. 

Byxorna är sydda av en duk i vad jag tror är linnetyg. Rätt så kraftigt så jag valde att sy ett par byxor och ingen klänning eller top. De är sydda av samma mönster som de svarta jag skrev om för ett par veckor sen, dvs en blandning av Zadie jumpsuit och ett par mjukisbyxor. Väldigt sköna! 

Känner mig oerhört mycket som en kulturtant i dessa kläder, men ändå en hyffsat cool kulturtant? 

2 comments:

Heidi said...

Det är skitsnyggt på dig. Men för att bli den där coola kulturtanten behöver du ha en hatt:)

Tove said...

Så fint du syr! Jag blir imponerad varje gång!

Hur går det med ert årsbingo förresten? Jag är lite inspirerad att göra ett till nästa år: 2020. http://clarastickar.blogspot.com/2019/01/2019.html

Hoppas ni har en fin december!