Monday, May 28, 2018

Tigerkläder och sommarkvällar

Innan Astrid kom in i perioden av att älska rosa köpte jag det här double gauze tyget med tigrar och lejon. Varje gång jag föreslagit det för henne har det blivit blankt nej, fram till nu! Häromdagen frågade hon om jag kunde sy en kjol, en tröja och ett par byxor i det. Och det kunde jag förstås! Eller ett par byxor räckte det inte till men i alla fall till ett par shorts (som inte är klara än). 

Det är så härligt nu när det bara var att föreslå "ska vi gå ut på gården och fota" direkt när kläderna var klara! Klockan var nog halv nio på kvällen men det var fortfarande varmt och jag fick äntligen experimentera lite med motljusbilder. Dvs ta tre extremt snabba bilder innan Astrid rusade till gungorna. 

Mönstren är barnversionen av Zippy top (fick ingen bra bild på dragkedjan men de skymtar på näst översta bilden) och Purl Soho gathered skirt for all ages. Astrid har haft flera såna här kjolar tidigare men de har börjat bli för korta så nu sydde jag en i storleken större, dvs 6-7 år. De här kjolarna är tacksamma i storleken, storlek 4-5 år har hon haft i flera år och de funkar fortfarande. Räknar med att storlek 6-7 år går att använda flera somrar framöver.


På Zippy top kunde jag dock nästan valt storleken större. Jag tog strl 6år som enligt måtten var gott och väl stor nog (trodde den skulle bli jättestor) men Astrid har ändå lite problem med att komma i och ur den. Den är lagom just nu men förmodligen inte jättelänge till. 

Mitt älskade fantastiska barn! 

Jag hoppas förresten att det här tyget inte är alltför Sverige-färgat, kan ju bli rätt fel såhär i valtider när det bruna partiet tagit de svenska färgerna. Men det är mer turkost än Svenska-flaggan färgat tycker jag (svenska flaggans blå är förresten min fulaste blå). Och även om mitt barn har blont hår och blåa ögon har hon rötter i Bolivia och kunde lika gärna haft bruna ögon och svart hår. 

1 comment:

Helga said...

Väldigt annorlunda från flaggans färger. Med tanke på mönstret hade jag nog inte tänkt i de banorna även om det var en mörkare blå.