Friday, May 25, 2018

Lite blandade barnkläder


En bäbis i bekantskapskretsen fyllde ett år häromveckan och i present fick hon den här rompern (och ett par byxor som inte fastnade på bild). Mönstret är Rolled hem romper från Brindille & Twig, ett mönster som jag använt många gånger tidigare för att sy pyjamasar till Astrid. Det här är dock första gången jag sytt den med upprullade ärm och benslut. Mönstret säger att man bara ska fästa det upprullade med några stygn vid sidsömmarna men valde att sy fast hela upprullningen vid benen med dolda stygn. Känns lämpligare för en bäbis som kryper. Ärmarna fäste jag på tre ställen, får se om det räcker. 

Tyget är rester från kläder jag sytt till Astrid, tror det är från Stoff och Stil. 


Sen har jag testat att sy ett par trosor till Astrid. Det är något jag tänkt göra länge, dels för att jag ofta får små restbitar över och dels för att jag tycker att många köpe-trosor ser obekväma ut och ofta åker in vid rumpan (något jag själv hatar när trosor gör). 

Mönstret heter Play pants och kommer från Made it patterns. De skickade mönstret till mig efter att jag lagt upp bilden på Astrid när hon står på huvudet i soffan som ett förslag på trosor som är bra under kjol och klänning på sommaren, de är ju nästan som ett par små shorts. Astrid verkar gilla dom så jag ska ta och sy några fler. Det enda jag skulle önska är att de hade en grenlapp i dubbelt tyg så att alla sömmar blir dolda och därmed mer bekväma. Någon som känner till något sånt mönster på barntrosor? 

4 comments:

Irene Lundell said...

Fina underbyxor! När min äldsta unge var i Astrids ålder sydde jag korta shorts av ett tightsmönster att ha under klänningarna. Det uppskattades massor och gav en bättre frihet att klättra och leka och hänga uppochner.

Anonymous said...

Skulle inte du kunna skriva ett inlägg om dina symaskiner? Så himla intressant att höra vad du är nöjd med osv.

Anonymous said...

Hej,
Ett tips på trosor jag såg på Medeas Värld blogg. LG Sömnad har mönster på trosor även till barn, ser ut som det är grenlapp på dessa. Kanske värt att kolla!
Som jag sagt förut, du syr (och stickar) så mycket fint.
Iréne i V-ås

Lotta said...

Jag brukar sy trosor från Hallonsmula, både de med och de utan ben. Grenlapp plus bra passform på min unge!