Sunday, April 7, 2019

Mandy boat tee

Mandy boat tee verkar vara lite av en klassiker på sömnadsbloggar men trots det hade den undgått mig helt. Först nu när jag lyssnat igenom massa gamla avsnitt av Love to sew har jag upptäckt den och blev sugen på att sy den! 

Mönstret är gratis och fanns ursprungligen bara i en storlek, en "one size". Numera har de uppdaterat det och det finns nu 4 storlekar. Enligt tabellen är jag en storlek 2 men jag ville ha den lite oversize och så lik det ursprungliga mönstret som möjligt så jag körde på storlek 3. 

Framifrån gillar jag den supermycket, men från sidan känns den sådär. Det blir lite mycket tyg och det hänger inte så snyggt. 

Har funderat på vad jag ska göra åt det, för jag vill ju inte minska vidden - det är den jag gillar så mycket framifrån! En tanke jag har är att göra bakstycket längre för att det då ev kommer hänga snyggare. I så fall behåller jag framstycket som det är och gör en liten slits i sidan. Vad tror ni?

Mönster: Mandy boat tee
Storlek: 3
Ändringar: har förlagt mina anteckningar men tror bara att jag kortade ärmarna lite. 
Tyg: randig bomullstrikå från Stoff och Stil

1 comment:

Verylazylady said...

Åh vad snyggt.
Problemet med att den "strutar" kan bero på tygets kvalité. Att det är lite för styvt.
Prova med ett tunnare/sladdriga eller man kan prova att smala av de längst ner.