Wednesday, April 3, 2019

Cupro


Det här tyget har en fantastisk grön färg vilket gjort att jag många många gånger stått och klämt på det på Stoff och Stil. Men materialet, Cupro, har varit rätt okänt för mig. Det är en sorts viskos gjord på korta bomullsfibrer (källa google) men känns helt annorlunda än vanlig viskos. Jag gissar att det är tillverkat för att likna matt sidentyg? Jag bestämde mig för att köpa en dryg meter och sy en blus i, på det sättet kunde jag testa tyget och utvärdera det innan jag syr ett större projekt. 

Valet blev en v-ringad Kalle (v-ringningen har jag tagit från Darling Ranges), samma modell som jag sytt en vinröd variant av tidigare. Det var bra att jag valde ett mindre projekt och inte köpte tre meter till en klänning för jag är lite osäker på vad jag egentligen tycker. Jag älskar färgen och fallet men känner mig väldigt osäker på den här matta känslan tyget har. Det är som att den är lite gnisslig? Men det kanske bara är en vanesak?

Flera på instagram kommenterade att de gillar Cupro så jag ska ge det en chans. Återkommer kanske sen när jag använt den lite mer då! 

No comments: