Friday, January 24, 2020

Wilder gown

Wilder gown blev jag otroligt sugen på att sy redan i höstas när mönstret släpptes. Hela stylingen av den klänningen är så perfekt, modellen, bakgrunden, blommorna, ja allt! Mönstret kommer från Friday pattern company som jag inte tror att jag sytt något av tidigare, men osäker. Om Zadie jumpsuit var sömnadsvärldens it-plagg 2019 spår jag att Wilder gown blir it-plagget 2020! Alltså inte för att jag bryr mig om att vara trendig eller inte, det är inte därför jag syr den såklart. Men undermedvetet påverkas vi ju alla av trender vare sig vi vill det eller ej.

När jag bestämde mig för att sy den tänkte jag att jag verkligen måste vara noga med tygvalet. Det fick inte vara för gulligt, jag vill inte för präktig ut, alternativt se ut som att jag är Amish eller medlem i en sekt. Min plan var att leta efter ett enfärgat kanske lite genomskinligt tyg. Så vad blev det? Det blev småblommigt! Haha dvs vad jag absolut INTE tänkte mig från början. Men jag blev kär i det här tyget på Stoff och Stil och även om jag litegrann känner mig som en statist i Lilla huset på prärien så gillar jag det! 

Jag låg mellan medium och large och eftersom jag ville att den skulle vara åt det större hållet så valde jag large. Det här är inte en klänning jag vill ha för liten! Den är ritad för en person på ca 165cm om jag minns rätt och jag är 152cm så jag visste att jag skulle behöva korta av den. Jag började med att sy ihop överdelen med den första våden i kjolen för få en känsla av hur lång klänningen skulle bli. Efter det så kortade jag av både den första och den andra våden 7cm, dvs kortade 14cm sammanlagt. När jag sydde på den undre våden var klänningen trots det alldeles för lång så jag kortade av den nedersta delen 6cm till och sen gjorde jag en 4cm fåll. 

Fickor är nödvändigt enligt mig, men jag hade lite svårt att bestämma mig för var jag ville lägga till en ficka till den här klänningen (det är inga fickor enligt mönstret). Tillslut bestämde jag mig för att bara ha ficka i en sidan, en i sidsömmen.

Bakifrån ser den ut såhär.

En grej jag inte riktigt är nöjd med är halsen. Rynkningen blir av banden när de dras åt, och det har jag två problem med. Ett är att jag tror att jag kommer ha den oknuten ibland och när banden inte är knutna så glider de upp = väldigt stor ringning. Det andra är att jag vill att rynkningen ska vara jämn, och det blir den inte i det här tyget om jag inte syr ner den. Så det har jag gjort. Mina band går inte längre att dra åt för jag har sytt fast dem med jämna mellanrum så att rynket ska placera sig jämnt. Är dock fortfarande inte helt nöjd med detta, så om jag syr en till ska jag fundera på en annan lösning. Såg en tjej på instagram som sytt fast ett band ovanpå vilket jag tyckte var väldigt fint! 

Jag gillar verkligen min Wilder Gown! Den är också det absolut bekvämaste plagg jag har i min garderob. 

Mönster: Wilder gown
Storlek: Large
Ändringar: Kortat kjoldelarna sammanlagt 20cm
Tyg: vävd viskos från Stoff och stil

2 comments:

Handgjort av Vera said...

Den ser verkligen fantastiskt skön ut!

Brita said...

...helt rätt tyg val :)