Monday, October 4, 2010

Enkel trekantssjal med ryggrad

Jag har fått en förfrågan om hur man gör en enkel rätstickad trekantssjal med "ryggrad", så jag tänkte att jag lägger ut en enkel beskrivning på hur jag brukar göra.
Den här sjalen går att variera i det oändliga, det blir helt olika beroende på hur vilket garn och stickor man använder. Tunt garn och stora stickor ger en skir sjal, grövre garn ger en mer rejäl sjal. Det är bara att testa sig fram för att få det resultat man vill ha!

Gör såhär: Lägg upp fem maskor, sticka 2 varv. Markera gärna den mittersta maskan på något vis, jag brukar använda mig av en bit restgarn eller två stickmarkörer (en på varje sida).

varv3: sticka 2 maskor, gör ett omslag (dvs lägg garnet om stickan så att ett hål bildas), sticka 1 maska, omslag, sticka 2 maskor = 7 maskor

v4 och alla jämna varv: Sticka alla maskor räta

v5: sticka 2m, omslag, 1m, omslag, 1m, omslag, 2m = 9m

v7: Sticka 2m, omslag, 2m, omslag, 1m, omslag, 2m, omslag, 2m = 13m

v9: Sticka 2m, omslag, 3m, omslag, 1m, omslag, 3m, omslag, 2m = 17m

Fortsätt tills sjalen är lagom stor. Maska av löst. Klar!

11 comments:

Stina said...

Man tackar!

Mari said...

Hej! :) Du har en award att hämta hos mig om du vill! Tack för en fin blogg!

Afrobelly said...

Hej Clara!
Här sitter jag på nätet och letar garn för att sticka en sjal i chakrafärgerna och så springer jag på din fantastiska hemsida med nästan exakt en sådan sjal. Vad har du använt för garn till sjalen på bilden? Jag har stickat mina sjalar med omtag även på andra och näst sista maskan, men din sjal såg finare ut, den fick nästan en liten volang, så jag ska nog prova så nästa gång. Må gott!

Clara said...

Afrobelly: Garnet är från Kauni och jag tror det kallas för effektgarn. Jag köpte det för 3-4 år sedan på 2knit i Göteborg. Hoppas du hittar det!

Afrobelly said...

Hej igen Clara!
Varmt tack för ditt supersnabba svar. Jag sökte lite snabbt på nätet och hittade garnet.Lycka! Var ditt garn multifärgat och ränderna blev automatiskt när du stickade eller hade du flera enfärgade nystan och bytte själv?

Clara said...

Afrobelly: Det var multifärgat, så ränderna kom automatiskt. Vad bra att du hittade garnet!

Afrobelly said...

Nu är garnet beställt. Spännande! En fråga till eftersom du verkar vara sådant stickproffs och jag är relativ nybörjare. Vilken storlek på stickor tycker du jag ska välja?

Clara said...

Afrobelly: Svårt, det var så längesen jag stickade den sjalen så jag minns inte riktigt vad jag använde, kanske 5 eller 6mm?
Jag tycker i alla fall att man ska gå upp några storlekar från den rekommenderade stickstorleken när man stickar sjalar, men det är för att jag gillar lite mer gles-stickade sjalar. Sticka några provlappar och se vad du gillar!
Lycka till!

Afrobelly said...

Tack än en gång! Ett tips som tack för hjälpen. Se www.kauni.com för mycket fina mönster med garnet. Må gott!

Katrin Lindwall said...

Hej!
Jag behöver hjälp! :)
Redan på varv 5...
Jag har sju maskor och sedan: "v5: sticka 2m, omslag, 1m, omslag, 1m, omslag, 2m = 9m"
Hur kan det bli 9 maskor? Gör ju tre omslag, 7+3=10
Hoppas på hjälp!
Katrin

Unknown said...

Hej! Börjar stickningen i det blå eller det gula?
Vänliga hälsningar
Emma