Thursday, November 29, 2012

Blå blomman

Igår kom det, det efterlängtade stickpaketet från Bohus stickning! Efter mycket funderande har jag bestämt mig för Blå blomman, det var trots allt den jag blev störtförälskad i för tre år sedan på Bohusläns museum. Efter att ha sett Pollivers fantastiska jumper som hon precis bloggat om känner jag ännu mer att det är rätt beslut!

Jag har bestämt mig för att sticka en kofta, men vill inte sticka mönsterstickning på aviga varv. Lösningen är att klippa upp tröjan, vilket verkar sjukt läskigt men så praktiskt att jag måste lära mig det någon gång. Nu är då frågan hur jag ska göra.

Solveig på Solsilke som säljer materialpaketen tipsade om att lägga upp 5 extra maskor mitt fram och sticka aviga maskor på sidan om 3m för att hålla koll på vart det ska klippas sen. Men så har jag sett t.ex Pyssel och knåp Marias Bohuskofta med en steek längst fram och det ser ju också fiffigt ut. Så nu undrar jag, vet någon av er skillnaden mellan Solveigs sätt och en steek? Har någon tips om hur jag ska göra, och vilket sätt som är bäst? Det är så läskigt att klippa i en kofta så jag vill ju verkligen inte göra fel!

12 comments:

Malin said...

Det är samma sak.
En steek är just att man lägger upp några extra maskor som man sen klipper i. Man förstärker oftast med virkning eller maskinsömmar innan man klipper. Det är inte svårt alls!

Jennifer said...

Hej
Jag har också beställt Blå blomma men förstår inte riktigt varför du inte vill sticka mönsterstickning på aviga varv? Är det något extra krångligt med det som jag missat? Däremot känns en Steek väldigt krångligt man vill ha en kofta så är det väl det enda sättet. Jag som ska sticka en jumper får väl helt enkelt följa mönstret.
Tacksam för alla tips.

Anonymous said...

Jag har precis tagit tag i en kofta som legat i 2 år och väntat på att bli klippt i, har liksom inte vågat. Men det var ju jätte enkelt. Sydde zig-zag med maskin på var sin sidan om maskorna jag lagt upp extra och klippte emellan.
Lycka till / Titti

Moffan said...

Hej!
Jag har klippt upp koftor vid flertalet tillfällen. Inga problem om man zigzagar ordentligt först. Blir sugen på att sticka en bohuskofta också:) Lycka till

Maria said...

Hej! Du ska absolut inte vara rädd! Du kommer att märka när du stickar i garnet hur "klistrigt" det är. Man kan dra ur stickorna utan att tappa en maska. Skulle något gå fel när du steekar så har du gott om tid att fixa det. Jag har aldrig hört talas om att någon har misslyckats. Gör en rundstickad provlapp och testa! Det är magi! :) Jag rekommenderar symaskin framför att virka eftersom det blir väldigt klumpigt men det blir även mer elastiskt. Läs gärna Eunny Jangs artikel:

http://www.eunnyjang.com/knit/2006/01/steeking_chronicles_the_should.html

Clara said...

Malin, Titti och Moffan: Det är nog så som ni skriver att det inte är så svårt, bara känslan innan som är jobbig! Jag ska våga :)

Jennifer: Jag tycker bara det är trist att sticka mönsterstickning på aviga varv, får aldrig in nåt riktigt flyt. Övning ger väl färdighet, men jag tycker aviga varv är trista överlag...

Maria: Ja, har läst länken och tror jag att jag fattar! Ska absolut göra en provlapp först och klippa upp dock, så försvinner nog rädslan.

Anna Martina said...

Bra val, är också sugen på att sticka en bohuskofta! Får kanske önska mig ett materialpaket till nästa födelsedag :)

sticka går ju said...

Hej! Om du inte har nåt emot att sticka aviga enfärgade varv (det har jag, så jag gillar att sticka även enfärgat runtrunt) så kan du ju också kolla mönsterdiagrammet lite noga. De två bohusok jag stickat har haft nästan lika många aviga som räta maskor, och då blir det ju inte så stor skillnad på aviga respektive räta varv. Kanske blir framkanten lite nättare om man slipper steeka, jag vet inte...
Glöm inte att vara med på bokusstickningsbloggen!
Lycka till!
L

sticka går ju said...

Bohus ska det vara, inte bokus. Förbaskat också.
L

Manduzana stickar said...

Åh, vad sugen jag blir på en sån nu! Det ska bli spännande att följa ditt arbete och hur du gör med klippningen. Själv har jag aldrig klippt i en tröja men det låter ju himla smidigt om man bara vågar!

nitsirk said...

Jag tycker också det är bökigt att sticka mönsterstickning på aviga varv, och då är det ju inte själva aviga maskan som ställer till det utan trådarna som hänger mot dig, jag föredrar att sticka med dem löpande på baksidan och stickar därför alltid från rätsidan och klipper upp.

Jag har klippt upp många tröjor och det ÄR läskigt, fortfarande. Jag tycker Solveigs sätt låter som en steek, fast med aviga maskor också. Så länge du har sicksackat innan du klipper så är det enkelt sen, håll andan och klipp :D

Garnerna är jättevackra och jag är säker på att du kommer att göra dem till en jättefin kofta!

Anonymous said...

Trevlig 1:a advent!