Saturday, December 22, 2012

Bäbisfilt

Vi är framme i Norrköping hos Andreas familj och ägnar oss åt att äta vår vikt i mat och godis (ja jag kräks ju upp en del, men ändå). Massa tid för handarbete finns också! Det är skönt att ha något meditativt att sysselsätta händerna med, så som komplement till Bohusstickningen som annars är min julstickning har jag börjat på en Ripple. Tänker att den blir bra som sommarfilt i vagnen, så jag gör den i Järbo soft cotton och ca 65cm bred. Det är helt omöjligt att göra den rosa färgen rättvisa på bild, den ser röd ut på bilden men i verkligheten är den knallrosa.

På nätet finns en hel uppsjö av mönster som beskriver hur zick-zack virkas, jag använder mig av det här från Attic24.

7 comments:

Wallinskaya said...

Det ser ut att bli en väldigt snygg filt.

Eva S said...

Så fina saker du gör till din bebbe! Lilla nästet var en riktigt bra sak.
Kikade in för att önska dig God Jul och Gott Nytt år!/Eva S

Manduzana stickar said...

Vilka fina färger! Hoppas julen i Norrköping fin. Själv befinner jag mig i den södra grannstaden ;)

Ida said...

Ser fint ut! Jag gjorde också en zick-zackfilt när vår lille skulle komma, men jag stickade istället. Blev en riktig favorit!

Dödergök said...

Så jättefint det blir! Jag förstår mig inte på den där zick-zacken, min blir alltid bredare och bredare ju längre upp jag kommer, ja själva filten alltså inte zick-zacken. :)

Ananas said...

Så snyggt! Den blir nog jättemysig :)

Annika said...

Å, så fin! Vilka härliga färger!
Och Dödergök: Jag gissar att du missar intagningarna på sidorna (i början och slutet av varje varv), och det är därför den växer.
Jag gjorde en liknande men lite mer sick-sackig från ett Dropsmönster som jag tyckte var väldigt lätt att följa: http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=b16&d_id=24&lang=se