Monday, June 10, 2013

Garnaffärer i Göteborg

Jag fick en kommentar i ett inlägg nedan om Garnaffärer i Göteborg, och det är klart jag kan tipsa om några! Senaste året har jag dock varit en mycket oflitig besökare i stadens garnaffärer. Först pga skitjobbig graviditet (hade ju varit tråkigt att kräkas över garnerna) och sen pga gullig men ibland jobbig bäbis.

Strikk
I centrala Göteborg på Vallgatan 23 (rätt nära Domkyrkan) ligger Strikk. Stadens snyggaste garnaffär tycker jag, och de har många fina garner.

Deisy Design
Rätt högt upp på avenyn hittar du Deisy Design. Välsorterad butik, även om jag som inte är så förtjust i Drops kan tycka att de dominerar sortimentet lite för mycket.

Garnfabriken
På Linnégatan 3 ligger Garnfabriken, som ägs av författarinnan till Sticka i ekologiskt ull och Stickat för hemmet.  Jag var där när den var relativt nyöppnad (har som sagt inte varit så mycket i garnbutiker senaste året) och då tyckte jag att den var väldigt lovande!

Tummelisa Garn
Liten men mycket välsorterad butik som ligger på Norra Gubberogatan 8, vid Olskrokstorget. De har dessutom massor av fina knappar!

Knit & Purl
Jag måste erkänna att jag ännu inte hunnit ta mig hit, men jag besökte 2Knit som affären hette innan den bytte ägare, och tyckte att den var trevlig då! Den ligger också vid Olskrokstorget, så om du besöker Tummelisa måste du såklart gå hit också.

Broderi och garn
Om du är ute efter mer traditionella garner, broderigarner eller Drops är det hit du ska gå. Ligger i centrala Göteborg på Drottninggatan 31, väldigt nära Brunnsparken.

Bojans garn
Den här garnbutiken ligger högre upp på Linnégatan 37, och eftersom jag väldigt sällan har vägarna förbi där så besöker jag den sällan. Men de gånger jag varit där har den varit trevlig!

Det här är de garnaffärer som jag brukar besöka, det finns säkert fler! Ravelry har en jättebra funktion om man letar garnaffärer, under Yarns finns en sökmotor där det går att fylla i stad och så ploppar garnaffärerna upp i en lista. Den säger ju dock inget om hur trevliga butikerna faktiskt är och vilka som ska prioriteras om tiden är knapp, även om butikernas hemsidor brukar vara lite avslöjande.

Om du bara ska besöka en garnaffär i Göteborg så tycker jag att du ska gå till Strikk. De ligger centralt (dvs är inte jobbigt om du har resesällskap som inte vill åka någonstans "bara" för en garnaffär) och har massor med fina garner.


5 comments:

Anonymous said...

Får man lov att komma med egna tips?

Jag har ganska nyss upptäckt Hannas Garn på Axel Dahlströms Torg. En ganska liten affär med garn från golv till tak. Sortimentet är blandat, från billigt till dyrt. Dessutom finns det en del märken som jag inte har sett någon annanstans i stan (inte för att jag har letat). De som arbetar där är trevliga och kunniga (enligt mig...) men har ingen koll på moderna saker som Ravelry.

//Karin

Unknown said...

Kan lyckligt säga att jag varit inne på Deisy Design idag för första gången och det blev en del nystan! 6 nystan till mig och 5 till mamma.

Strikk är nog den finaste affären och Tummelisa är bara så gullig.

/Sandra

Ida said...

Vilken fantastisk timing du hade med det här inlägget ;) Vi åker och besöker vänner i Götet i juli så då ska jag minsann besöka en garnaffär, då blir det nog Strikk efter din rekommendation! :)

Ruta Ett said...

Jag kan rekommendera Knit&Purl på Olskrokstorget.
Där kan man hitta handmålade sock- och sjalgarner och hon har ett stort sortiment av Sandnes fina garner och Ilos fantastiska alpackagarn.
Bättre än Tummelisa tycker jag.

Anonymous said...

Tack för tipsen. Strikk har lagt ner butiken men finns kvar som webshop.