Thursday, January 2, 2014

2014

Såhär andra dagen på det nya året kan det ju vara lämpligt med ett nyårslöfte. I år blir det inget drastiskt löfte som ändå inte kommer hålla, men jag har faktiskt ett löfte i år. Det är att vara nöjd. Och då menar jag inte nöjd ur en politisk synvinkel, som i att inte kämpa för bättre saker, utan att vara nöjd som konsument. Vara nöjd med de saker jag har! Ett år med köpstopp skulle inte fungera just nu, inte med en helt förändrad kropp efter en graviditet och dessutom ett väldigt trött psyke, men ett år där jag jobbar på att vara nöjd med de skor jag har istället för att köpa fler tex. Behöver jag verkligen skor så köper jag! Likadant med garn, jag vill i första hand sticka av de jag har men att köpa nytt om jag vill är inget jag kommer känna dåligt samvete för.

Att vara nöjd gäller förresten för andra saker också, som tex den här nya kroppen. Min kropp ska inte späkas för att nå min gamla vikt, istället ska jag jobba på att acceptera den nya kroppen. Och vara snäll mot den! Låta den röra på sig, äta gott av allt den vill ha osv.

Snäll mot kropp och själ, nöjd med det jag har och fortsätta kämpa för en bättre värld! 

14 comments:

Efwa - Medea said...

Trots att jag är mycket äldre än dig kämpar jag fortfarande att acceptera att kroppen förändras. Kanske är det under 2014 som jag till slut ska acceptera att jag är som jag är och att det är helt naturligt.

Tyg och otyg said...

Låter som ett väldigt bra löfte tycker jag. Inte lätt kanske, men vettigt och bra. Lycka till!

Anna Martina said...

Ett svårt men bra löfte tycker jag! Jag skulle också behöva jobba mer på att vara nöjd, med det jag har och den jag är. Lycka till :)

Clara said...

Haha jo det är nog rätt svårt. Men det är inte ett löfte på det vis att jag tänker att jag om ett år ska vara fullständigt nöjd med min kropp och mitt konsumerande, mer som ett slags livsmål ungefär :)

Futu said...

Vettigt!

Anonymous said...

Rik är den som är lycklig/nöjd med det den har!

LallaGunilla said...

Klokt!

mia said...

Otroligt bra löfte, jag hakar på! :)

Agata said...

Vilket bra löfte! Jag ska försöka haka på. Allt för många inköp görs när jag är less, frustrerad eller lite ledsen. Ska försöka hitta något sätt att hantera det, ungefär som när man ska sluta röka. Kanske kan ett glas vatten eller en promenad funka i stället ... Tack för inspiration. Hoppas 2014 blir ett bra år för dig!

Manduzana stickar said...

Det låter som ett himla klok löfte! Heja heja!

Maria/Lilla07an said...

Joo du. Den där mammakroppen.... Jag har accepterat en del av min men sen är det en del att jobba på också. Det är fascinerande vad kroppen klarar av och hur den kan förändras kan man väl sammanfatta det hela med. Jag borde också ha nöjd som ledord. Det är helt klart ett bra ord och något att sträva efter. Hur som helst så ser jag fram emot att följa din blogg under 2014 också. En favorit, helt klart! Stora kramar till dig och din fina familj

Irene Lundell said...

Vilka kloka ord! Jag funderar också en hel del kring hur vi använder våra resurser. Att sticka av mitt garnförråd och bara köpa det jag vet att jag behöver, det är även min målsättning för 2014. Önskar dig ett bra år!

metamorphosis said...

Ett himla klokt nyårslöfte tycker jag!

by Caloweena said...

Det låter som ett himla klokt nyårslöfte! Som jag sjrivit tidigare på din blogg (eller kanske instagram) är jag tacksam för din ärlighet med det nya livet och den nya kroppen! Jag fick själv mitt första barn precis innan jul och brottas med massor av känslor och tankar och finner tröst i det du skriver att det finns andra som också tycker att det är jobbigt mitt i allt der ljuvliga med att bli mamma. Stort tack och massor av kärlek till dig! <3