Friday, July 24, 2015

Glittertind











Nu blev det superbildbomb, men jag bara kunde inte välja vilka av bilderna på Astrid jag skulle lägga ut. Jag är ju lite partisk, men jag tycker hon är det goaste barnet i hela världen och att det syns så tydligt på bilderna!

Tröjan hon har på sig är Glittertind som Dödergök designat. Det är ett gratismönster och jag stickade den i ett garn jag färgat själv, mest på slump eftersom jag egentligen färgade för att sälja men råkade tova garnet lite för mycket och därför inte kunde lägga ut det till försäljning. Det här garnet är supermysigt, ekologisk merinoull från Falklandsöarna och spunnet i Storbritannien men det är ack så känsligt i färggrytorna. Minsta lilla temperaturändring och det tovar sig. Det går fortfarande att sticka i och det syns inte i det färdiga plagget men jag måste fundera över ifall jag kommer orka sälja ett så känsligt garn.

Jag stickade största storleken, 2-3 år och eftersom Astrid är rätt liten för sina 2.5 år så lär den vara lagom länge. Nu är den lite stor men inte värre än att den går att använda. Proportionerna på tröjan är väldigt bra, det märks att Erika har barn i sin närhet att prova på. I stort sett har jag stickat enligt mönstret, utom att jag la till lite mönster längst ner på kroppen och så steekade jag den efteråt. Mönstret beskrivet steekning för de två minsta storlekarna men inte för den största, men jag la bara till några extra maskor och klippte sen. Har nästan blivit för avslappnad med det här med att klippa i färdiga plagg!

11 comments:

Charlotte kaae said...

Hvor er hun sød i sin nye trøje :-)

Dödergök said...

Hon ör ju ta mig tusan finast! Och koftan blev så himla fin, det är alltid lika roligt att se sina mönster uppstickade av andra. Hon kommer att vara så fin i sin Glittertind en lång tid framöver.

Anonymous said...

Underbar färg på en fin kofta som sitter på ett fint barn!
Lena i östersund

Sofia / rufi design said...

Så himla fin! Och Astrid är verkligen fantastiskt söt på alla bilder! Får jag fråga hur stor hon är? Har en 1,5 åring som är ca 86 cm, funderar på om hon också kan ha storlek 2-3 år.

Clara said...

Sofia: Ja men det kan nog ditt barn också, Astrid har ca strl 86-92 (men 86 börjar bli väl litet faktiskt). Väger ca 12-13 kg.

Lia Stenius said...

Så söt! Och vad fint med grönt och vitt tillsammans. Själv dras jag inte till grönt, fattar inte varför egentligen.

Svarta Malin said...

Fina fina Astrid!
Och fin kofta i mysig färg har hon fått.

Karin-Ida said...

hon är verkligen söt, vacker grön färg också mycket fin kofta!

Wallinskaya said...

Bild nr 3 i ordningen är helt fantastisk!

Anonymous said...

Hej Clara! Det gröna garnet är väldigt likt det gröna jag köpte av dig på Etsy. Det var i fingering. Har du den färgen i dk weight? Helen i Västervik

Manduzana stickar said...

Koftan är superfin. Och vilka bilder på Astrid, hon verkar så himla gullig och busig!