Friday, October 21, 2016

Röda och rosa Pettersockar

En av mina absoluta favoritkombinationer när det gäller färg är rött och rosa tillsammans. Gärna med orange också. Jag förstår inte hur den här fantastiska kombinationen kunde vara "förbjuden" förr? Överlag är det ju dumt att förbjuda färgkombinationer, tack och lov att dessa regler är borta nuförtiden. Och bruna skor efter klockan 18 är också tillåtet. Alltså vem kom på dessa dumma gamla klädregler egentligen?

De här sockarna heter Petter och mönstret har Dödergök gjort. Jätteroligt att sticka efter, alla hennes sockmönster är så välskrivna och passformen blir alltid bra (iaf på mina fötter). Garnet är ett hårt tvinnat mohair+BFL garn som Anna Dandelion säljer, men det är jag som färgat. Jag gillar det verkligen, det har fantastisk lyster! Mohair ska vara bra till sockar har jag förstått, så jag hoppas att de är hyffsat slitstarka även om de nog inte är mina allra mest hållbara sockar.

8 comments:

Linnéa said...

Alltså vilka snygga strumpor!! Det röda och rosa gör sig så bra ihop, så man kan ju undra varför denna färgkombo varit förbjuden tidigare ;P

Helga said...

Haha ja bruna skor efter kl 18 är ju jättekomiskt! Tänk vad synd om dem som faktiskt kände att de var tvungna att följa alla dessa reglar :/

Anna said...

Jättefina!
Min dotter är drygt 40 och jag hade rosa och rött på henne som barn, det var inte vanlig kombo men himla snyggt. Själv hade/har jag gärna rosa-cerise, rött och orange tillsammans. Bruna skor har jag ingen åsikt om. :-) :-)
/Anna

anneliten said...

Älskar rött och rosa nästan jämt. Men måste ändå säga att det finns nyanser som passar sämre ihop, men det gäller förstås inte bara rött och rosa. Jag tror ändå att de där "reglerna" som vissa (t.ex du) överträder med ett fantastiskt resultat, kan vara bra för människor utan känsla för färger att luta sig mot. Inte alla har den där blicken för vad som funkar. Men du har den.

Bruna skor efter 18 har jag aldrig hört - en sådan regel har ju ingen funktion och kan skrotas för alla ju :-)

annasaviga said...

Fina strumpor med fina färger. Kommer ihåg att jag för länge sedan såg en dokumentär om lady Diana. Kommer så väl i håg att de berättade att hon var den ända kvinna som kunde/vågade bära rosa och rött. Så nu är det du och lady Di då :)

Sharon said...

Beautiful, happy socks!

Smyckenochskapat.blogspot.se said...

Så fina❤��

Manduzana stickar said...

Dom där sockorna är så snygga! Jag gillar verkligen färgerna ihop. Jag fattar inte heller vem som kom på alla dumma klädregler, haha.