Sunday, April 9, 2017

Att bära en docka

Astrid var en bäbis som avskydde att vara mer än 1cm från min kropp och alltså bar vi henne hela tiden. Bärsele och bärsjal var mina bästa vänner. Så självklart måste Astrid ha en bärsele till sina dockor! Idag är det ju faktiskt vanligt med sjalar och sele så det är kul att kunna ha det som leksak också. Är också glad att Astrid faktiskt leker amning med sina dockor, tycker det är så konstigt att många barn bara leker att de matar bäbisar med flaska (obs ingen kritik mot flaskmatning av bäbisar, alla gör det som passar dom själva bäst!). Gissar att det beror på att de flesta barn slutat amma när de börjat leka med dockor men däremot äter tex välling och sånt i flaska fortfarande och då känns det naturligt med flaska? Därför har jag aktivt styrt in bäbislekar mot amning för att göra det mer naturligt och det verkar ha lyckats.

Mönstret lånade jag av Katarina som gjort ett eget mönster till en bärsele. Jag minns att jag gjorde lite ändringar också, men det är nog 1,5 år sen jag sydde bärselen så jag minns absolut ingenting om hur jag gjorde. Sen dess har Astrid lekt en hel del med den men hon har verkligen vägrat att ha på sig den när jag fotar. Häromdagen var första gången som jag fick knäppa två snabba kort.  Jag är nöjd och hon är nöjd! Och förhoppningsvis också dockorna :).

2 comments:

Efwa - Medea said...

Så fin. Jag har tänkt att jag ska sy bärselar till barnbarnens dockor framöver. Ska bara...först.

Helga said...

Har inte tänkt på det med amningen förut men du har ju helt rätt! Misstänker att det har en del att göra med leksaker. Om dockor ska ammas går det ju inte att kränga extra flaskor till... Det är ju ändå många barn som har ammande småsyskon även om de själva inte ammar.