Thursday, May 2, 2019

Rosa linne

Häromdagen skrev jag om linnekläderna jag höll på att sy till Astrid och nu är de klara! Jag har till och med lyckats knäppa några bilder på dom. Jag är sååå nöjd, tycker de blev hur gulliga som helst. Eller, lagom gulliga och lagom coola kanske är mer rätt!

Linnetyget hade jag ursprungligen köpt för att sy en skjorta till mig, men så ändrade jag mig och kände inte längre för att sy en rosa skjorta. Samtidigt ändrade Astrid sig och ville ha mer färgglada kläder igen, framförallt byxor. Hon önskade sig också byxor som ser ut som en kjol, och eftersom jag tycker att culottes på barn är hur gulligt som helst så ville jag såklart sy det till henne! 

Jag letade runt lite efter culottes-mönster till barn men hittade ingenting som kändes hundra. Antingen hade de för mycket vidd, för mycket detaljer, var för dyra, fanns bara som pappersmönster osv. Så jag bestämde mig för att göra ett eget mönster. 

Min utgångspunkt var Hudson pants som jag sytt flera gånger till Astrid i trikå. Jag la till en cm i sid och grensömmen och gjorde dem sen helt raka istället för att gå smalna av (jag använde mig av trådriktningslinjen för det). Jag ändrade också fickan så att den blev rak och tog bort muddetaljen där. Tycker att resultatet blev riktigt bra! Inte riktigt lika vida som mina Ninni, men tillräckligt vida för Astrid och hon gillar dom. 

Funkar utmärkt att springa och leka i! Överdelen är Zippy top men med sprund och knapp bak istället för dragkedja. Jag sydde den också MYCKET större än rekommenderat. Förra gången jag sydde den så sydde jag storlek 7 år och den är på gränsen till för liten för Astrid som är 6år. Denna gång sydde jag storlek 10år men med längden från 7år och nu känns den mer lagom. Lite stor ja, men jag syr alltid kläder lite för stora så hon kan ha dom ett tag.

Mönster: modifierade Hudson pant och Zippy top
Storlek: 7år respektive 10år
Modifieringar: många, se ovan :)
Tyg: rosa linnetyg från Linnehem på 190g/m2

1 comment:

Handgjort av Vera said...

Jättesött set. Ser hur sköna och lekvänliga ut som helst, och perfekt till sommaren!