Sunday, May 12, 2019

Zadie hack

Här har det varit lite tyst ett tag, jag har helt enkelt varit för överjävligt trött för att orka skriva något blogginlägg. Jag har ändrat lite i mina mediciner (antidepp o ångestdämpande) och den kemiska tröttheten jag får när jag ändrar i mina mediciner är _tung_. Det känns som att vada genom vatten hela tiden. Efter 1,5 vecka börjar det äntligen se ljusare ut och idag orkade jag mig ut i skogen (dvs närmsta park med skogsdunge) för att fota en klänning. För sytt har jag ändå orkat göra litegrann!

Den här klänningen har sitt ursprung i Zadie jumpsuit. Jag sydde en toille av den i förra veckan och blev supernöjd men hade inget tyg jag ville sy den i (det har jag köpt nu, tunt svart linnetyg). Däremot hade jag lite gul viskos liggande så jag bestämde mig för att sy en omlottklänning med överdelen från Zadie. 

Kjoldelarna är bara enkla helt raka delar som jag rynkat. Jag utgick från måtten på överdelens nederkant och tog sen det måttet x1,5 på ett ungefär. Bakstycket är 108cm brett och framstyckena är 50cm breda. Jag klippte ut dom 75cm långa och sen har jag lagt upp dom lite. 

Ett misstag jag gjorde var att jag istället för att kanta så att kantbandet syntes valde att vika in det som en bias binding, vilket innebar att det blev lite klumpigt där överdelen går i en böj och knytbandet sitter fast. Jag har sytt ner det lite för hand så att det ser okej ut, men hade helt klart varit snyggare att följa mönstret och göra kantbandet synligt. Förutom det är jag jättenöjd med den här klänningen! 

Mönster: Zadie jumpsuit från Paper theory
Storlek: 10
Ändringar: Kortat livet 4cm. Sytt den som en klänning istället för jumpsuit, se ovan för mer detaljer.
Tyg: gul vävd viskos från Stoff och Stil

2 comments:

Alicia Sivert said...

Wow, den är verkligen så fin och vilka ljuvliga bilder mot björkskogen! Älskar senpasgult och tycker du hittat ett tyg med så fin volym. Har just rest mig och tagit kaffepaus efter att ha krälat runt på golvet och ritat av mönstret till en ny klänningsmodell så rygg och knän värker. Kände att nej-nu-blir-det-inget-mer-idag när jag slutade, men när jag ser detta får jag inspiration att kanske ändå klippa ut tygbitarna också! Tack Clara!

Handgjort av Vera said...

Jättefin! Blir sugen att göra en likadan, ser både snygg och skön ut.