Sunday, February 23, 2020

Peppermint everyday dress

För ett tag sen fick jag syn på en så fin svart linneklänning på Instagram. Så jag bestämde mig för att jag ville sy en precis likadan! Mönstret är Everyday dress från Peppermint magazine, ett gratismönster faktiskt. Tyget är ett svart linnetyg som jag tror kommer från Skroten och som kanske heter Karin. 

Jag sydde storlek 3 trots att jag enligt storlekstabellen är en storlek 2. Ville att den skulle vara lite stor och lös.  Jag tycker att alla kläder ska ha fickor, men är inget fan av fickor i sidsömmen så jag tog utanpåfickan från Wiksten shift dress istället. Bandet är också från det mönstret. Sen kortade jag klänningen 5cm och gjorde 6cm fåll. 

Ärmarna har jag också kortat, och där har jag antecknat 7 5 2 4 vilket jag tror är att jag kortat först 7cm, sen 5cm till och sen ytterligare 2cm = kortat 14cm sammanlagt och gjort 4cm fåll. Men lite osäker pga har inget minne och har antecknat dåligt...

Den här klänningen blev en helt okej vardagsklänning men ingen större hit. Jag vet inte vad det är som gör att jag gillar Wiksten shift dress så mycket men inte denna, trots att de i stort sett har samma form? Något är det i alla fall. Men jag gillar v-ringningen och en vardagsklänning i svart linne kommer bli använd!

No comments: