Sunday, September 13, 2020

Kort omlott

Är helt ur fas tror jag, syr sommarklänningar i september! Men jag fick det här tyget i födelsedagspresent (27 Augusti) och jag visste precis vilken typ av klänning jag ville testa att sy. Dessutom så går det ju faktiskt att ha sommarklänningar året om, med strumpbyxor och kofta till. Tyget är från Stoff och Stil om någon undrar, vävd viskos. 

Jag var sugen på att sy en kortare klänning med omlott i överdelen. Funderade på om jag ville ha omlott hela vägen, men kom fram till att jag inte ville det. Det blir så lätt att man flashar folk då, särskilt på cykeln :D. Så omlotten i överdelen har egentligen ingen funktion mer än estetik. Jo, förmodligen är det toppen för amning men det har jag inga planer på att göra.

Mönstret är Zadie jumpsuit och sen bara raka delar för kjolen. Jag ville ha en del vidd i överdelen så jag sydde inga insnitt utan gjorde den rak där istället. Till nästa variant jag syr måste jag dock sänka överdelen lite där fram, nu går den lite uppåt (syns framförallt på översta bilden, där ser man att fållen inte är rak utan lite kortare fram). 

Kjoldelarnas mått:
90x25cm 2st
Tygets bredd (drygt 130cm tror jag) x 28cm 2st.

Nästa variant vill jag göra aningens längre, nu blev den lite kort. Hade tänkt göra 4cm fåll men det blev bara 2cm. Här syns förresten mina cykelbyxor eller vad man nu ska kalla dom, korta leggings jag sytt för att ha under kjolar och klänningar. Både mot lårskav och för att kunna röra mig fritt utan att flasha någon. 

Jag är nöjd med den här klänningen! Har lite grejer jag vill justera till nästa version (det kommer bli en nästa version) men överlag nöjd! 

No comments: