Thursday, August 26, 2021

Soldotna

Nästan en månad sen jag skrev något här, så kan det gå! Inte har jag varit aktiv på instagram heller, jag har inte haft någon lust. Men nu vill jag visa den här tröjan som jag är så nöjd med!

Mönstret är Soldotna crop top från Boyland knitworks, men jag har stickat den som vanlig tröja istället för kortärmad och croppad. Det fick dock bli trekvartsärm för mitt garn tog slut. Garnet har jag färgat själv och jag färgar alltid för mycket. Alltså alltid minst 100-200g för mycket. Utom denna gång. Antingen så har jag slarvat bort en härva eller så gick det helt enkelt åt mer än vad jag trodde. Oavsett så är jag nöjd med trekvartsärm, det är ändå den längd jag tycker är mest praktisk. 

Angående mönstret så tycker jag att själva mönsterdelen är skitsnygg (färgvalet har jag snott av en tröja jag såg på Ravelry). Jag har läst att flera haft problem med den, och om jag minns rätt så ändrade jag lite på de förkortade varven i nacken. Den är lite bylsig också men det kan bero på att den är lite stor. Vad jag absolut inte förstår och som jag verkligen borde ändrat på själv är att varvbytena sker mitt på ryggen. Då blir det ju en skarv där? Jag var trött och tänkte inte på det, annars skulle jag lagt den under ärmen så det blir mer diskret. 


Garnet är faktiskt Drops Merino extra fine. Ja jag vet, jag borde inte sticka i Drops. Men det finns ingen etisk konsumtion under kapitalismen och även om jag försöker göra så gott jag kan så ville jag sticka upp det jag hade hemma. Visade det sig att jag behövde kompletteringsköpa? Jo kanske. Gillar jag ändå garnet? Ja det gör jag ju.Gillar jag företaget? Absolut inte! 

Mönster: Soldotna crop av Boyland knitworks
Storlek: 5
Modifikationer:Stickade ärmar och kropp längre. Ändrade lite på de förkortade varven. 
Garn: egenfärgat Drops Merino extra fine

4 comments:

Miriana said...

Epic!

Kristina said...

Jättefint! Jag har själv inte reflekterat så mycket över garnstudio (naivt kanske?), handlar mycket där, framförallt till det som ska vara till barnen. Vad är det du inte gillar?

EvaSundström said...

Fina färger och mönster och väl utfört arbete ger en fin tröja!

Anonymous said...

Jag döör, vilken fin färgkombo!