Saturday, July 31, 2021

Elodie wrap dress

En av de bästa grejerna jag vet är när jag ser en klänning och känner "JA den vill jag sy" och så bara gör jag det. Visst att planera sin garderob är mycket bättre för miljön men det finns få saker som slår den där känslan. Att gå in i någon slags kreativ bubbla? 

Det kräver dock att man har tyg hemma, och den här gången det - men lite för lite. Jag trodde verkligen att jag kunde få det att räcka med 3m men nix, den här klänningen kräver sin tygåtgång. Men jag kunde i alla fall sy klart överdelen i väntan på mer tyg. 

Det här mönstret är långt från nytt och jag har sett flera versioner av den innan. Men först nu blev det av att jag sydde en. Innan har jag sytt omlottklänningar efter Zadie jumpsuit mönstret (som jag gjort om till klänning), men jag ville testa att sy ett mönster gjort för att vara just klänning. Och jag tycker att den här håller sig bättre på plats? Eller så är det bara att mina Zadie klänningar blivit för små och den här är i rätt storlek. 


Mönster: Elodie wrap dress från Closet Core
Storlek: 14, varianten med lösare ärmar och midilängd på kjolen
Ändringar: Kortade överdelen 4cm och även ärmarna 4cm. Sydde 1cm sömsmån i sidorna istället för 1,5. Gjorde kjoldelarna lite större upptill så att de är lätt rynkade istället för helt släta. 
Tyg: vävd viskos från Stoff och Stil. Jag tror att det gick åt ca 3,5 meter

1 comment:

Saran said...

Fin klänning och vilket magisk plats att fota på...