Wednesday, January 12, 2022

Musselburgh




Från början var tanken att det här skulle bli en mössa till Astrid, och det kommer nog vara hon som använder den mest. Men hon är numera så stor att vi kan dela på mössor! 

Mönstret är Musselburgh av Ysolda och det har varit min mötes-stickning under vintern. Den här mössan stickas som en lång tub, lite så som många mössor är som man syr. Sen stoppar man den ena delen i den andra och formar till en mössa. Med uppvikt kan är det fyra lager över öronen = mycket varmt!

Till utseendet påminner den ju om min gamla favorit Oslohuen, kvarstår att se vilken jag tycker bäst om att använda. Funderar på att slå ihop de två mönstren eftersom Musselburgh har den stora fördelen att man kan använda vilket garn som helst och så räknar man ut storleken allt eftersom. Ingen provlapp behövs! 

Kom ihåg till mig själv: Jag använde stickor 3mm och hade totalt 60m. Garnet är visjögarn som jag fått över från en sjal och det räckte precis, har bara någon meter kvar. 

1 comment:

Linnéa said...

Härlig färg på mössan!