Saturday, June 4, 2022

Ett stort inlägg med babykläder

Vill bara inleda med att säga att jag inte är gravid! Och har just nu inga som helst planer på att bli det. Det är ett känsligt ämne och jag är tacksam att jag så sällan får frågan om syskon till Astrid, för det är ingen enkel sak det här med bäbisar och graviditeter. 

Just nu har jag dock massor med bäbisar runt mig, både hos släkt och vänner, och babykläder är fantastiskt roligt att sy! Små projekt där jag får använding för alla mina stuvbitar jag samlar på mig. Mitt fokus med babykläder är framförallt att de ska vara roliga för mig att sy (japp jag är ego på den fronten) så här blir det inga trikåbodys att kanta med muddkantband för det ogillar jag starkt. Istället blir det mer eller mindre praktiska kläder i framförallt vävda tyger. Trikåbodys finns i överflöd att köpa på loppis och jag ser ingen poäng i att sy tråkiga saker bara för att. 


Det här mönstret har blivit en favorit hos mig! Rolig att sy, bra passform och helt okej praktisk. Mönstret kommer från Tiny design och heter bara Jumpsuit pattern. Jag gillar kilen i grenen som ger bra plats för blöja. 

Här är ett mönster som ev är mer gulligt än praktiskt? En finbody sydd i rutig bomull från Merchant and mills. Mönstret kommer från North patterns, men denna har jag gjort om lite så att den har knapparna fram. 

Såna här hättor har jag sytt ett helt gäng av, men alla har inte hamnat på bild. Mönstret är gratis och finns hos Purl Soho. Perfekt för restbitar, och jag har fått recensioner om att det är en solhatt som passar utmärkt i bärsjal. 

Ibland syr jag ändå i trikå! Tex de här byxorna som går supersnabbt att sy och enligt åtmindstone en förälder som fått dom är hennes favoritmodell på bäbisar. Mjuk bred mudd runt magen så inget trycker och gör ont. Mönstret är Brindille and Twig Cuff Pants .

Har sytt ett helt gäng efter samma mönster till olika bäbisar. 

Det här är mönstret Heinähattu från Ottobre 3/2020 sydda i strl 74. Tyget är rester från en klänning jag sydde förra året. Kul att sy och jag tror relativt praktiska? Bäbisen som fick dom har inte vuxit i dom än så jag vet inte riktigt. 

Den här har samma mönster som de överst i inlägget, sytt till en lillasyster...

...vars storasyster fick ett matchande rutigt plagg, en Slouchy t-shirt från Tiny Design patterns

Här kommer ett mönster som jag INTE rekommenderar! Har nu lärt mig att om ett mönster inte visas på en enda bäbis så betyder det att passformen är kass. Gulligt plagg liggande, fungerar inte alls i praktiken. Wrap up romper från Oh me oh my sewing. 


Rolled hem romper från Brindille and twig sydde jag som pyjamas till Astrid när hon var liten och nu har jag sytt några till. Som synes så har de jag sytt ingen rolled hem, jag bytte ut det mot muddar istället. 
Och på den här versionen kortade jag av den istället till en sommardress. 

Hättan Höppönässu från Ottobre 6/2012 var rolig att sy! Så jag sydde två, och båda bäbis-mammorna har koppling till Dalarna så kändes fint. Tror tyget (det är trikå förresten) kommer från Rosa Huset. 

När bäbisar blir över året är det väl okej med t-shirt ibland istället för body? Jag sydde i alla fall den här t-shirten efter mönstret Fons från Wisj design och hoppas att den ska funka. 

Kul om du läst hela vägen hit ner! Då gissar jag att du själv syr kläder till bäbisar? Jag önskar dig i så fall lycka till och ber om tips på mönster för mig att testa! 

5 comments:

molntant said...

Så fina babykläder!
Angående tröja vs body är min uppfattning att tröja är överlägset från att barnet kan sitta själv. Oerhört mycket enklare att kolla blöjan med tröja!

Immi said...

Jättefina kläder och visst är det roligare med kläder i vävt material på sommaren, (skulle jag ju skrivet i min förra kommentar, blev lite fel där innan) Och tack för tipset på den söta mössan, den får man nog testa. / Immi

Anonymous said...

Kamillas designs basmönster på byxor! Sydde ett par av den vida modellen i strl 56/62 tror jag, som fortfarande funkar i strl 80. Och samma modell funkar i vävt också. Leggingsen är också bra, och tröjan syr jag en massa av sen när man slutar med body (det gör jag i strl 74 eller 80).

Håller med om byxorna från b & t. De är skitbra. Gillar även deras zip jacket! I tjock sweat eller ullfrotté!

Teresa said...

Vilket kul inlägg! Trots att jag bara stickar till bäbisar, litar inte på mina sy-skills.

Saran said...

Vilka fina bäbiskläder. Jag tycker muslin är ett härligt tyg till bäbiskläder ifall man vill sy i vävda tyger. Funkar med vävda tyger till muddbyxor också ifall det är rymliga. Mitt tips är dessa hängselbyxor. https://madebytoya.wordpress.com/2014/03/02/toddler-dungarees-pattern/

De var väldigt roliga att sy och de blev väldigt snygga. Och bra passform. De är för lite större barn men bäbisar växer så fort. Man hinner bara blinka och så har de vuxit ur kläderna innan man ens hunnit börja sy. Annars så har skjortor varit min favorit. Med sprund istället för knäppning fram. Och utan krage. Och kortärmade. Det går att hacka vilket mönster som helst. Också för lite större bäbisar.