Sunday, December 18, 2022

Julstrumpa


När jag var liten hängde vi ibland strumpor på spisen den 23:e (obs alltså inte öppen spis för det hade vi inte utan här snackar vi en helt vanlig ugn) men annars är det väl mest en amerikansk tradition med julstrumpor? Jaja oavsett det så blev jag sugen på att göra en till Astrid. 

Grunden kommer från ett mönster av Lia Griffith och sen har jag gjort resten efter eget huvud. Jag valde att fodra den också för att det blev så mycket baksidesbös på insidan annars från broderiet. 

 
Just nu hänger den här i vardagsrummet men sen ska den få flytta upp till Astrids dörr tror jag. Eller var hänger man julstrumpor om man inte har öppen spis? 

Och låt ej denna bilden lura er, den visar ett hörn av lägenheten där fridfull julstämning råder, resten är kaos. 

1 comment:

Anonymous said...

Vi hade alltid julstrumpor som små, och de hängde på sänggaveln när vi var riktigt små och på dörren när vi blev större. En bra lösning på att ha barnen runt benen när det är stress och stök på julafton tyckte mamma. Det låg alltid en serietidning eller annan tidning i den, och clementiner plus godis (lagom mycket för att inte helt ersätta frukost). Och den där pryder det prydliga hörnet fint!