Sunday, June 16, 2019

Kom igen Lena


När jag tittat på de här bilderna så slås jag av vilket fantastiskt barn jag har, och så stor hon blivit! Jag älskar att ha ett större barn, det är så mycket roligare (tycker jag) än vad spädbarnstiden eller koltåldern var. Vi får tack och lov väldigt sällan frågan om ifall det kommer något syskon (det är ju en väldigt privat fråga som jag tycker folk ska hålla för sig själva) men för oss känns det inte aktuellt just nu. Bara tanken på att vara gravid (jag vet att det inte behöver bli en 9 månader lång kräksjuka igen men risken finns ju) och sen sömnlösa småbarnsnätter får mig att få panik. Kanske om några år, men just nu njuter jag oerhört av att ha en 6-åring.

Mönstret till den här klänningen som det stora fantastiska barnet har på sig heter Lena och kommer från Ikatee. Jag gillar verkligen deras design och har sytt två andra mönster av dom tidigare, Stella och Jasmin. Det har gått jättebra men med detta mönstret var det som att min hjärna och beskrivningen bara inte gick ihop. Jag tyckte det var så krångligt att förstå, trots att det egentligen är en rätt enkel klänning. Om det beror på mönstret eller på min hjärna vet jag inte, jag var rätt trött när jag sydde så det kan helt klart vara min hjärna som bara inte förstod.

Men det blev i alla fall en klänning tillslut och Astrid älskar den! Hon säger att hon verkligen gillar att det är så mycket tyg nere men lite tyg uppe som gör den speciell :). Jag tycker att det är viktigt att skydda sig mot solen så hon har aldrig tidigare fått en klänning med så bara axlar (får vara extra noga med solskydd eller något annat plagg över) och jag tror att det är det som gör den speciell i hennes ögon. En riktig sommarklänning är det! 

Tyget spontanköpte jag på Ohlssons tyger när vi var i Norrköping senast. När jag kom hem så googlade jag lite för jag tyckte mönstret kändes så bekant, och det visade sig att det är en rakt av kopia på ett Liberty of London mönster. Det enda som skiljer sig är att detta är en ljusare blå än Libertys originalversion. Hur kan ett företag/designer ens med att göra en sån kopia? Fattar det inte.  

En klänning som går utmärkt att springa runt huset i!

Jag sydde storlek 8 år och gjorde inga ändringar. Astrid är 6 1/2 år och den är lite stor, men jag kan inte sy något utan lite växtmån.

Mönster: Lena från Ikatee
Storlek: 8år
Ändringar. inga
Tyg: ett tunt bomullstyg från Ohlsons tyger

1 comment:

Handgjort av Vera said...

Du tar så fina barnfotografier. Det är ju verkligen jättesvårt (tycker jag). Väldigt fin klänning också!