Sunday, June 2, 2019

Blocktryck

Jag har postat lite på instagram om att jag blocktryckt ett mönster på en klänning inspirerad av en Rodebjer klänning. Klänningen är faktiskt klar nu men jag tänkte att jag skulle skriva lite om hur jag gjorde. Tidigare har jag målat med pensel på tyget men denna gång har jag använt mig av blocktryck istället.

För ett tag sen såg jag några kurser på Creativebug om just blocktryck och det är där jag lärt mig det som jag nu tänkte dela med mig av. 

Istället för att använda pensel har jag skurit ut stämplar i ett softcut, ett suddgummiliknande material (det går faktiskt utmärkt att använda suddgummin också). För att lättare kunna hålla i stämplarna har jag limmat på dom på några såna där vanliga träblock som barn har, funkar utmärkt!

Sen har jag rollat på färgen med en liten roller för att få ett jämt lager. Jag rollar på färg inför varje gång jag trycker. Lite tidskrävande men ganska mysigt! Färgen har jag lagt på lock till kvargburkar eftersom jag råkar ha massor med såna lock hemma :). Ett för att ha färgen på och ett för att rulla rollern på. 

Här är första lagret färg med vitt, sen fick det torka och så tryckte jag med svart också. När jag tryckt det vita kände jag MEH men sen när det svarta kom dit fick det mer djup och kändes mycket bättre. 

No comments: