Sunday, July 5, 2009

Vad jag vill sticka:

Jag har äntligen kommit på en sak jag verkligen verkligen vill sticka! Det känns himla bra, jag kände inte riktigt igen mig innan.

Den här tröjan, fast som kofta, är det möjligt att genomföra? Det är det såklart, men hur? Jag har aldrig stickat sånt här mönster, men om jag fattat saken rätt så måste man sticka mönsterdelen runt och sen klippa upp den så att den blir en kofta (hjälp, läskigt!).
Jag ska klura lite till på mönstret (det finns förresten i boken sticka mera) så kanske jag förstår hur jag ska göra. Kom gärna med tips och råd!

9 comments:

Eva S said...

Välkommen hem igen.Vilken härlig blommbalkong. För att inte tala om stranden!
Må gott och lycka till med ditt projekt.

sofia said...

jag började sticka tröjan i tröjmodell (och inte kofta) men hade galet mycket problem med mönstret. det var en hel del som inte stämde (maskantal, antal färger på garn och sånt) så läst läs läs och räkna noga innan du börjar.

du ska inte behöva klippa upp för att göra en kofta, du kan räkna ut var mitten ska vara och sticka fram och tillbaka som vanligt med rätstickning.

tröjan är så fin så det var tråkigt att ge upp (har fortfarande större delen av den liggande nånstans) men jag sparar ihop till ett riktigt kit med garn och mönster till en bohuströja istället.

Jo said...

Vad fin den verkar! :) Efter att ha stickat Uggletröjan som du inspirerade till, så har jag blivit grymt sugen på att sticka en tröja till på samma sätt, dvs att man rundstickar upp till oket och sedan stickar ihop allt med ärmarna. Det var så smidigt! Jag såg att Garnstudio verkar ha ett antal sådan i vinterkollektione, så det ska nog gå att hitta en bra tröja. Om jag inte härmar dig igen, dvs.. ;)
F.ö tror jag som Sofia att det går att sticka fram och tillbaka istället och på så sätt slipper du klippa!

maria carlander said...

jag har spanat längtande på precis samma tröja... Bohusstickningen är ju helt galet fin!

Monica Hansen said...

Påminner om Bohus Sticknings tröjor, den är jättefin!

Klockars Tina said...

Jag har stickat flera norsktröjor och där klipper man upp både för ärmhål och framkanter. Läskigt första gången bara. Se till att sicksacka flera gånger på symaskin först och klipp sen upp emellan sömmarna. Det fungerar jättebra!! Lycka till!

annas alster said...

Den tröjan är så vansinnigt vacker, har bestämt mig för att göra den senare när jag blivit lite "duktigare"...

Clara said...

Tack för alla tips! Det är ju ändå det bästa med att ha en blogg, att man får så många bra tips och råd.

Jag ska verkligen räkna noga på mönstret, nu vet jag ju att det är en del som inte stämmer. Tack Sofia!
Om jag klipper eller stickar runt måste jag fundera lite till på, och räkna på då såklart. Mycket matte i stickning...

sofia said...

Varsegod! :)

Hör av dig om du vill ha tips, jag kan leta reda på min anteckningar om fram- och bakstycket, det kanske kan hjälpa lite. Började med armarna med, men kom inte långt innan jag gav upp men jag hittade nog lite fel där med....