Wednesday, April 27, 2011

Övar mig på att duga

Jag har tackat nej till att göra praktik här i Spanien, det krånglade till sig och tog mer energi och oro än det var värt i slutändan. Nu känns det så skönt! Det är så svårt att komma ihåg att göra saker för sin egen skull, inte för att man känner prestationskrav och att man "borde" göra saker. Vem tackar en för det liksom?
Lite prestationsångest har jag nu när jag tackat nej, men det blir ju en bra övning i att duga utan att prestera.

En annan bra sak är att jag bestämt mig för att flytta hem tidigare än jag planerat, redan i mitten på juli. Då ska jag bo i min mammas kolonistuga, det ska bli härligt! Jag har sån hemlängtan, men nu hoppas jag att jag kan njuta av de sista 2,5 månaderna innan jag flyttar tillbaka. Ibland är det lättare att njuta när man vet att det finns ett slut!

12 comments:

PetraO said...

Bra Clara! Det är viktigt att kunna säga nej!/ Petra

Efwa - Medea said...

Det viktigast är ju att känna efter hur det egentligen känns och sedan agera efter det. Vad mysigt det låter att bo i kolonistugan!

Kamilla said...

Det låter super!

Loppans pyssel said...

Förstår precis hur du känner dig. Jag och min sambo flyttade ner till Stockholm under min mammaledighet eftersom han fick jobb där. Det var tungt att bo så långt hemifrån och när vi äntligen bestämde att vi skulle flytta norrut igen så kändes allt så enkelt och lätt! Hemlängtan är jobbiga grejjer. Nu veckopendlar min sambo dit ner och det är också jobbigt men tids nog får även det ett slut. Välkommen tillbaka till Sverige!

Sofia said...

men åh vad mysigt det låter med att bo i en kolonistuga!

Sjömans-Elin said...

Shit, duktigt av dig! Att säga nej tack alltså. Grattis! (Utgår från mig själv och för mig är det en sjukt stor prestation att avböja)

Erika said...

Var får man tag i sånna här mammor med kolonistugor? ^.^

Louise said...

Heja dig Clara. Ibland måste man ta svåra beslut men innerst inne vet man att det är bäst så.

Vad trevligt att bo i kolonistugan! Var ligger den?

Linda said...

Heja dig för att du kände efter vad som var rätt!
Du låter som en hemmakatt som mig. När jag bodde i Oslo förra året längtade jag hem helt galet mycket.

Hoppas se dig lalla på göteborgs fina gator i sommar!

Soliga svenska kramar ;P

Therese said...

Heja dig. Att säga nej och att duga är (iaf enligt min mening) två av de svåraste saker som finns i världen. Speciellt eftersom jag ofta tycker att det mesta är roligt. Min nya filosofi är att tänka över vad det nu än kan vara i minst ett dygn innan jag ger ett svar, oavsett om det blir ja eller nej. Kolonistuga låter underbart, bra val tycker jag!

Manduzana stickar said...

Prestationsångest måste vara djävulens påfund.
Du är stark som ser till dig själv, så du mår bra.

Clara said...

Tack för all pepp! Gudarna ska veta att era kommentarer behövs...

Kolonistugan ligger i Delsjö-området, så det är som en sommarstuga mitt i Göteborg. Underbart!