Sunday, April 3, 2011

Utflykt till Segovia

Igår åkte jag och Andreas på utflykt till Segovia som ligger ungefär 7 mil utanför Madrid. Det går tåg dit från Chamartin som tar ca en halvtimme, sen får man åka en liten och extrem trång buss i en kvart från stationen till själva staden. Tips: ta taxi från Segovia-stationen in till akvedukten. Det kostar ca 10 euro, men är lätt värt det för att slippa den asjobbiga bussen.

Akvedukten i Segovia som romarna byggde någon gång för ungefär 2000 år sedan. Det är den äldsta romerska byggnaden i Spanien.

Här åt vi Segovias specialite: Helstekt spädgris. Det ser väldigt läskigt ut, men var gott! En liten broschyr informerade gästerna om att grisen var uppväxt i Segovia och haft det bra när den växte upp. Det blir godare om man vet sådana saker tycker jag.
Slottet/borgen el Alcasar. Man kunde gå upp i ett högt torn, så det gjorde vi. Sjukt jobbigt, men värt det!

Såhär såg jag ut uppe i tornet. Klänningen som jag köpte på outleten i veckan skymtar. Ser ni bergen i bakgrunden? Det är häftigt att det finns snötäckta berg bara en timmes resa från Madrid.

Att åka till Segovia är helt klart en trevlig utflykt att göra om man stannar ett längre tag i Madrid. Dock tycker jag att Toledo var en trevligare stad, så ska man bara välja en av dem: välj Toledo.

1 comment:

Anonymous said...

Härliga bilder :)