Thursday, June 11, 2015

Ishi klänningen





Det här var en sån klänning där jag fick syn på mönstret, köpte det direkt, skrev ut på skrivaren och sydde på samma kväll. Till och med korten togs den kvällen!
Mönstret heter Ishi dress och jag fastnade direkt för de stora fickorna. Egentligen ska den sys i vävt tyg och ha dragkedja eller knappar bak men eftersom att alla vävda klänningar bara blir hängande utan att användas så gjorde jag den i trikå istället. Bakstycken är gjort i ett stycke istället för delat, gjorde halsringningen pyttelite större bara så huvudet går igenom. Tygerna kommer från kläder jag och Astrid växt ur, två av mina t-shirts och en av hennes tunikor blev tillräckligt med material för en klänning.

Lite stor är den eftersom jag sydde i storlek fyra år, men tror den blir bra att ha i sommar (inte på förskolan, där är den nog mest ivägen när överdragsbyxor och grejer ska på) men typ för att skrota runt i hemma eller i mina svärföräldrars stuga. Och så småningom blir den ju lagom :).

Paraplyet är den absolut bästa grejen här hemma just nu, måste köpa en barnvariant till henne. Det är ju en bra grej att tycka om när en bor i Göteborg också!

8 comments:

Anonymous said...

Men vilket fiffigt mönster! Perfekt att sy av gamla avlagda kläder eller stuvbitar.

Unknown said...

Vilken underbar klänning. Den går visst att ha på förskolan, om det är varmt. Kanske inte så bekvämt med överdragsbyxor.

Fiff said...

Måste säga några saker.
Jag gillar att du skriver om det svåra i livet, om ångest och utbrändhet. Tampas själv med jobbig ångest.
Och att du vågar skriva om det jobbiga med att ha småbarn. För det är så många som inte vågar det. Det är härligt och skönt att läsa om någon annan som har en envis liten kotte :-)
Jag gillar din stil. Heja!
Ja, det var väl det. Och du är grym på att sticka. Som sagt, stilen. Big thumbs up!

Anonymous said...

Och där kom det första argumentet för mig att skaffa en skrivare... ;-)

Sylvia said...

Den er såååå fin, litt Marimekko-style som jeg elsker.
Og hun er såååå skjønn.
God helg.

Figeholm.aw said...

Underbart!! Känner igen det där med paraplyet - vår son bara älskade ett paraply han hade när han var 3-4 år. Det gick under namnet 'utflykten'.

Anonymous said...

Jättemjukt tyg av gamla kläder och nåt man känner igen. Och inte åker klänningen av...fickor är alltid bra att ha o samla viktiga saker i sånt som småstenar. Din variamt utan blixtlås o knappar är mycket bättre. Och bra med växtmån i en klänning Astrid gillar. Allstå.superfin klänning.Och självklart måste man ha eget paraply.Kitty

Anonymous said...

Såå fin! Perfekt för stuvbitar o återvinning!!!
Undrar om jag skulle våga mig på lite sömnad igen....
Tack för all inspiration o alla tips på din blog! Tack också för att du skriver om din vardag!!!

Iréne i Östersund