Tuesday, June 16, 2015

Väskor till Lotta och Gudrun

Jag har fortsatt sy väskor efter Caravan tote mönstret, det är så kul att sy! Min svärmor Gudrun har hjälpt oss mycket under tiden när Astrid varit sjuk så jag ville ge henne någonting för att visa hur glada vi är över det. Hon är ingen väskperson utan har alltid en tygkasse som väska, så nu tänkte jag att hon skulle få en väska i modell tygkasse men mer lite mer fack och finesser. 

 Tygerna är superlyxiga rester från Jobs, små slattar som räckte till de olika delarna. Och själva bastyget är rester från en mörkblå linnekappa jag sytt (som snart kommer på bild!).

Sen blev det en väska till, och denna gång till Tant Kofta-Lotta. Vi har gjort ett byte där jag sytt en väska och hon färgat garn till en kofta till mig, perfekt! Tygerna är Lottas egna, ett superfint indigoblått tyg och ett loppisfyndat (!) Morristyg. 

Det var någon som undrade hur väskan stängs upptill, och det gör den med ett magnetlås. Jag har köpt magnetlås från Bibbis textil, men de finns i välsorterade sybehörsaffärer. 


6 comments:

mads said...

Vilka snygga väskor! Och vilken proffsig mönstermatchning på ficklocken, jättefint! Nu måste jag nog ta och köpa det där väskmönstret. Kul!
/madeleine

Karin-Ida said...

Så fina väskor!

Unknown said...

Lottas väska är helt i min smak, så otroligt snygg!
Tror du det skulle gå att modifiera mönstret till att sy flärpar på insidan med en dragkedja i? som ett delat lock ungefär... Jättebra beskrivning jag vet men har ingen aning om vad det kan tänkas heta :)

Clara said...

Anna Ling: Det gör det säkert, även om jag inte har någon aning om hur :). Samma person som gjort det här mönstret har ett annat mönster med sån stäning, kolla här: https://www.noodle-head.com/product/super-tote-pdf-pattern-2

Anonymous said...

Helt fantastiska väskor!!!

Iréne i Östersund

Unknown said...

Åh vilket ha begär det blev nu! ska kolla runt mer på mönstren och se om jag kan välja bara ett :) Det är härligt med all inspiration och nu till semestern kanske jag kan ta mig tid att faktiskt hinna sy nåt också.